2013. február 16., szombat

Mephisto

Pokol ura. Rock zene, a hangszer szeretete, elhivatottság. Mint a Szentháromság. Egy a háromban, három az egyben… A kontraszt talán nem semmi. Köszöntelek az oldalon. Beszélnél róla hogyan talált meg ez a hármas?

Köszönöm, hogy megkerestél és itt lehetek, és elmesélhetem egy értékes embernek, mindazt, amit senki soha sem kérdezett és nem igazán érdeklődött. És tetszik ez a Triton, avagy a hármas szimbolikus összekapcsolódás. Valamikor a Tritont, avagy a hármas hangzatot a Sátánnak tudhatták a régebbi emberek, és elsősorban ide tartozik a Black Sabbath, és néhányan emiatt tartották őket a sátán zenekarának… Persze semmi közük nem volt a sátánizmushoz, leszámítva, hogy üldözték őket egy ideig Amerikában sátánista csoportok…Van egy mitológiai része a Pokol ura kifejezésnek, hiszen, mint azt tudjuk Lucifer a Pokol legfőbb ura, de mégis Mephistopheles az intézője a pokol összes dolgának, és amit érdemes még tudni róla, Ő ragadja el az emberek lelkét. Na de térjünk a lényegre.
A rockzene már egészen kis srác koromban kezdődött, mikor Apám Mambo nagyszalagos magnóján egész aprócska kis srácként hallgattam a Deep Purple – Fireball, Speedking, Smoke On The Water-t, Animals-tól a legendás House Of The Rising Sun-t, Rolling Stones-tól a Heart Of Stone, Angie, Satisfaction, Paint It Black dalokat és olykor a Creedance Clearwater Revival jó pár dalát. Később fejembe vettem, hogy gitáros leszek és ezt már úgy 7 évesen elhatároztam, persze akkoriban nagyon drágák voltak a gitárok, nem mintha ma olcsóbbak lennének (értem ez alatt a Gibson, Fender márkákat). Volt Édesanyámnak egy ex-munkatársa, akivel valahol a nyolcadik kerületben dolgozott egy kis cipőboltban eladóként. És a srác gitározott hobbiból és valami félelmetes szép régi Jolanna gitárja volt, abból is a régi klasszikus jazz féldob építésű modell. Szép csillámló koptatólap, gyöngyház berakás, igazi csilivili cucc volt, amiket ma már nem látsz sehol… Nos, Ő Koródi Zoltán névre hallgatott és elmentünk egyszer hozzá és a feleségéhez látogatóba. Ott elővette a gitárját és játszott rajta. Volt valami kombó erősítője hozzá. Csodálatos élmény volt, bár Ő inkább a legendás Shadows és Spotnicks instrumentális zenekarok híve volt, de sok mindent el tudott gitározni. Hát nagyon odáig voltam, mert akkor hallottam elektromos gitárt szólni igazán. Bár Apámnak is volt egy fekete olasz akusztikus gitárja, de én folyton beleejtettem a pengetőket a hangnyílásba. Tehát valahol innen indultam el azt hiszem, és jóval később elkezdtem hifista lenni és felvettem a rádióból, beleértve a régi Euródiszkón át a hard rocktól a blues-ig, sőt még a punk avagy new wave zenékig mindent. Így ismerkedtem meg első körben Robert Johnson, Muddy Waters, Sonny Boy Williamson II., Otis Spann zenéivel, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep, AC/DC, Ted Nugent zenéivel, melyek később nagyon nagy hatást gyakoroltak rám, és valahol ma is érződik a gitárjátékomon…. Mikor megkaptam életem első gitárját, egy féldob építésű Musima elektromos jazz gitárt a Tanács Körúti hangszerbizományiból, akkor éjjel nappal gyakoroltam rajta. Napi 10-15 órákat gyakoroltam, anélkül hogy tudtam volna, mit csinálok. Talán így lett belőlem ösztönös gitáros. Akkor került 15 éves koromba a hangszer 2400 forintba használtan. Vagyis 1981 nyár elején ez temérdek pénznek számított a mi amúgy is szegényebb munkáscsaládunkban, nem beszélve az akkori havi fizetésekről, amit egy akkori átlag munkás keresett. Magam képeztem saját magamat. A bal kezem ujjai közé filctollakat raktam és úgy játszottam a gitár húrjain, hogy ne álljanak össze, mint a csiriz… Minden trükkre magamtól jöttem rá, folyamatosan fedeztem fel a húr nyújtásának trükkjeit és a ma már annyira elterjedt néven ismert pick slide technikát. Szóval így indultam el a nagy úton…

Zenekar, vagy szóló pálya. Nincs igazán több út, mivel a zenét, a hangszert nem lehet falak közé zárni. Mephisto. Mit kell tudnunk a zenekarodról?

Több kis zenekart alapítottam kölyök koromban, már akkor túlzottan is ideje korán, mikor 16 évesen nyúztam a húrokat. Első körben volt az „Utcakölykök” névre keresztelt csapatom, mely sehová se jutott el. Utána jött az „Oroszlánok” formáció, amellyel nagy nehezen még a BKV - azaz közlekedési Ki Mit tud-ra is eljutottunk 1985-ben, de csak egy emléklap maradt belőle semmi több. De azért szárnypróbálgatásnak jó volt. Később megalapítottam a „Sound” együttest 1986-ban, de valamiért rémesen rosszak voltunk, és mint valami botránybanda, kiestünk az AORTA 86-os bandák csatája bulin. Fel is oszlottunk és megvallom ezt se bántam. Aztán egy időre letettem a gitárt és csak az énekléssel foglalkoztam, búcsút intve a gitáros énemnek, és beszálltam a nagyon korai TNT zenekarba, ahol még Bisztricsányi Gábor volt a gitáros és még se híre, se hamva nem volt a később befutott a pop műfajt képviselő legendás TNT zenekarnak. Ez is nagyon rövid életű volt számomra, maximum 2 próbát ért meg az egész. De ezen felbuzdulva akartam szólista lenni és valami olyasmire gondoltam, mint Ozzy Osbourne és zenekara. 1988-tól próbáltam megalapítani a Mephisto-t egy sráccal, aki Body Buildingezni járt a mellettünk lévő suli konditermébe. Ő volt Makkay Laci, aki nem volt valami nagy szám, de láttam fantáziát benne akkortájt, és úgy gondoltam, mivel sok mindenre rábólintott, hogy vele elkezdhetek valamit alkotni. Igaz gitárom nem volt saját, neki szerencsére igen és kölcsönadta nekem, amivel legalább megírtam a dalokat, zenét, és dalszövegeket, melyeket én magam énekeltem. 2 évig kerestük a megfelelő tagokat, mire 1990 elejére találtunk 2 hozzánk illő muzsikust. A zenei stílus közel állt már akkor is a korai Black Sabbath és Ozzy Osbourne stílusához. Az akkori dobosunkat a Vörösmarty téri hanglemezboltban szedtem össze. Nem mást, mint Csákvári Lacit, aki számomra akkor nagyon nagy dobosnak számított. Játéka, stílusa valahol Bill Ward és John „Bonzo” Bonham között mozgott. Nagyon jó dobos volt. Egy időben igen közeli hirdetésemre jelentkezett Kajtár Tomi basszerosnak, aki talán a legkomolyabb muzsikusnak számított köztünk. Tudása is megvolt és a cucca is, na meg a külső megjelenése. Csodás Laney bass kombón tolta és egy még csodásabb 4 húros Ibanez bass-n. Olyat talán már nem is gyártanak Japánban sem. Még az évben 1990-ben elnyertük Veszprém megyében Ugodon a bandák csatája rock fesztiválon a harmadik helyet, és akkori dobosunk első helyen landolt, mint instrumentális kategóriában. Ez az Oklevél ma is megvan, és méltán bizonyítja, hogy az eredeti Mephisto-t én alapítottam 1990-ben. De 1991 tavaszán a zenekar részben Csákvári Laci alkohol problémái és összeférhetetlensége miatt, részben Makkay Laci fafejűsége miatt feloszlott… Pedig Indri Gyula segített abban is, hogy Janicsák Istvánnal összehozhassuk a demóanyagot, amely sose jött létre, Makkay Laci jóvoltából, mivel kitalálta, hogy inkább vesz egy kazettás magnót és annak a beépített kondenzátor mikrofonjával felveszünk dalokat, és nem kell kiadni egy valag pénzt. 800 forint lett volna a demó… Csákvári Laci átment dobolni az akkori Waterloo-ba, Erdélyi Frici zenekarába, mely inkább a Michael Schenker Group világában mozgott, Kajtár Tomi pedig a Damned Road-ba, ahol 2 albumot ért meg. Később Csákvári énekes-gitárosnak adta a fejét és néhány saját formációt próbált, amolyan U2 stílusban. Mára Ő és Tomi a Bryan Adams Tribute zenekarban dolgoznak együtt. Makkay Laci meg a Makkay Rock Band-t tolja, de inkább nem említeném nagyon, mivel rémes mit hozott össze… A Mephisto múltjáról ennyit, de kérdésedre nézzük a jelent!



2011. október 13-án újjá alakítottam a Mephistot és természetesen már én gitározok és énekelek benne, zenét és szöveget is én írom, de a végeredmény mindig csapatmunka. A kedvesem Sharon dobol velem a zenekarban. Ő kiváló muzsikus, és mostanra ha összeadjuk a múltban eltöltött éveket a dobok mögött, akkor közel 10 éve játszik. 13 év kihagyás után ült vissza a dobok mögé az én kérésemre, mivel nem találtam dobost hónapok eltelte után sem. Jó döntés volt. Róla annyit érdemes tudnod, hogy 1997-ben volt egy formáció, Medians néven, ahol Nagy Károly volt a szólógitáros, Bonca volt a bass, Wolf Attila a ritmusgitáros, Nagy Zoli énekes. Sok feldolgozást játszottak és persze pár sajátot is. Szinte végig bulizták Budapest összes akkori klubját beleértve a Viking klubot és a Geronimo klubot is, és vidéken is megfordultak sokfelé abban az időben. Egy alkalommal párom együtt jammelt megboldogult Daczi Zsoltival is a Viking klubban, sőt egy hasonló buli után a Geronimo-ban maga Donászí Tibor is gratulált neki. Párom mentora meg nem más volt és maradt, mint Tatár Laci, aki az egykori Astarott zenekarban játszott és pár évtizeddel később a Vérvonalban. Nos, hát dolgozik velünk egy nagyon jó basszusgitáros is, név szerint Kálmán „Macska” Imre, aki közel 16 éve basszusgitározik. Hirtelen róla nem tudok több infót mondani. Elég annyi, hogy tud az ember!
A zenémről, zenekaromról azt érdemes tudnod, hogy szintén semmi közünk a sátánizmushoz, noha a dalszövegeim másról árulkodnak, ámbár attól, mert valaki leírja az ördög, vagy sátán nevet egy dalszövegben, még nem válik sátánistává. Ahhoz több kéne, bár engem nem igazán érdekel a téma. Másrészt a zenénk saját egyedi egyéni, megszólalását tekintve is, és igen sok effektet használok a dalokban játék közben a gitárral. Magyar szövegeket írok és énekelek, gitározom. Nem szeretem a hasonlítgatást, sőt nagyon rühellem, de ha mégis hasonlítani kéne valamihez a zenénket, ami persze saját és nem valami koppintás vagy Tribute band, akkor leginkább Ozzy Osbourne és vele a korai Black Sabbath ugrik be néhány embernek, és talán a szövegvilág is ahhoz hasonlít részben.
Voltaképpen részint folytatom az 1990-es Mephisto stílusát, persze ma már komolyabb megszólalásban, technikailag és mondhatom, tudásban is, mivel bölcsebb, tapasztaltabb lettem az évek során. A szövegek mondanivalója széles skálán mozog. Miről is szólnak, tennéd fel joggal a kérdést? Nos, hát elsősorban a halálról, szerelemről, vallásról, részben az ördögről mitológiai megközelítésben, az élet napos és árnyékos oldaláról.
Tervbe van véve egy szintetizátoros is a zenekarba, mivel híve vagyok a modern zenei hangzásnak, de ezalatt nem azt értem, hogy modern rockot játszanánk, mert ez a mai megnevezés semmit nem mond számomra, bár sokan azt vallják, hogy modern rockot játszanak. Aminek valljuk meg se füle se farka… A modern hangzás fontos, korunk zenei tekintetében nézve is, de ez nem azt jelenti, hogy samplert akarok alkalmazni a zenében. Mindenképp fontosnak tartom a zenei hangtechnikát és azon belül is a modern hangzást, a profi megszólalást. Ez érződni fog a Mephisto stúdió anyagán is, melynek az otthonomban tervezem az elkészítését a közeljövőben. Egyébként első debütáló rövid koncertünket Vörös Gábornak (Omen, Piramis, Meltdown) köszönhetjük, aki még nem is hallotta a zenénket, mivel előző régebbi weboldalunkra nem tudtam hanganyagot feltenni, mégis meghívott minket a Budapesti Vadvirág Táncházba eléjük, bár Ők mégse tudtak fellépni bizonyos okok miatt a Meltdown-al. Olyan zenekarok jöttek utánunk, aznap vagyis pontosabban 2011. november 19-én, mint 213 Slayer Tribute és AB/CD tribute. Később, 2012. február 4-én felléptünk Újpalotán a Kugli klubban, a Kugli zenekar előtt. Több tagcsere, pontosabban basszusgitáros keresés vette kezdetét, de ennek szerencsére vége. Készülünk egy komoly koncert repertoárral és tervbe van véve a Moby Dick előtti megmérettetés, de bármilyen rock zenekarral szívesen fellépünk. A stúdió anyag a közeljövőben 2013 közepe és vége felé lesz várható. Addig marad egy két nem igazán szuper dolby hangminőségű videó, de törekszünk annak is a lecserélésére, jobb kép és hangminőség terén. Nos, ennyit kell tudnod a Mephisto zenekarról, melynek mondhatom, én vagyok a frontembere, de ha már az elején említetted az interjúban, mint szentháromságot, én vagyok a boszorkány főpapja vagy boszorkány varázslója, ha úgy tetszik. Avagy egy nagyon kedves ismerősöm mondta volt, „gitárhangok minden poklok ura…”

Ahogy beszéltünk is róla, tanítasz. Mikor volt az a pont, amikor a tanításra adtad a fejed?

Igen, tanítok 12 éve immáron. Elsősorban rá voltam kényszerítve anyagi részről, de nem a meggazdagodás volt a fő indíték, mintsem inkább egy kis pénzkereseti lehetőség, amolyan mellékes gyanánt, és amiatt hogy tegyek valamit. Nem akartam amolyan ingyenélő lenni. Korábban megpróbáltam tanítani 1999 táján, de az tényleg szinte ingyen volt a tanítványnak és csupán csak segíteni szerettem volna a srácnak, mert vett tőlem egy kipofozott akusztikus gitárt valami 2000 forintért és szeretett volna többet tudni róla, mivel alapjáraton szerette a zenét, de csak hobbi szinten szeretett volna tudni valamicskét. kemény 500 forintot kértem tőle óránként. 

2001. augusztusában hunyt el Édesanyám, hosszas betegség után. Nem tudtam mihez kezdjek már több mint 8 éve nem volt állásom és segélyre sem voltam jogosult. Nem tudtam mihez kezdjek. Talpra állni is nehéz egy ekkora megrázó trauma után, józannak maradni és tenni a dolgunkat, emberhez méltón. 2001. novemberében kezdtem neki tanítani és akkor még netem se volt, vagyis a hirdetéseket utcára, fára, falragaszokra raktam ki. És a felettünk lévő klasszikus zeneiskola gitártanárnője Violáné Éva segített ajánlani tanítványokat. Apránként kezdtek jönni a srácok és havi 4000 forintért kezdtem a tanítást a srácoknak. Nem mondom, hogy özönlöttek hozzám, de később egész szép tanítvány köröm lett. De mint Te is tudod, ez egy hullámvölgy és hol fenn – hol pedig lenn van az ember. Rákényszerültem és megpróbáltam rendes hivatalos állás helyett ebből megélni, kisebb nagyobb sikerekkel. Persze kaptam hideget és meleget egyaránt az évek során, bár ez nem tántorít el ma sem. Mivel egy magam éltem Édesapám mellett, aki nyugdíjasként dolgozott takarító mindenesként az Újpesti Ady Művelődési Központban, muszáj voltam tanítani, hogy fenntarthassuk magunkat, mert csekély volt a nyugdíja, és nekem sem volt más pénzforrási lehetőségem. Sose voltam valami ingyenélő naplopó. Ezért hát belevágtam a tanításba, ami mai napig tart. Tenni vagy meghalni! Vagy tedd a dolgot, amihez értesz, vagy ha nem, bele se fogj! Ez a mottóm!



Minden gitáros álma a saját stúdió. Most mindegy hogy üzleti vagy magán célokat szolgál inkább, de ez maga lehet a paradicsom. Szóval a stúdió témában folytassuk a beszélgetést!

Rendben. 2002-ben a lakásunk alatt lévő pincéből alakítottam ki Apámmal a próbatermet, elsősorban azért, hogy legyen az akkori zenekaromnak (Mister Bluesman) hol próbálnia. Akkor még nem gondoltam semmiféle stúdió kialakítására. Semmi nem volt, csak egy nagyon komoly tekintélyes Laney GC60-as 2x60 wattos tranzisztoros kombó erősítőm és a dobcucc, meg talán még egy két régebbi Vermona erősítő. Meg persze mikrofon. Vagyis egy szimpla motyó, ami legalább annyira elég, hogy tudjunk próbálni. (Igen játszottam bluest is közel majdnem 8 éven át és írtam is egy könyvet a műfajról). Később egyszerűen rájöttem, sokkalta okosabb úgy zenélni, vagyis koncerteket adni egyes helyeken, ha van saját hangosító cucca az embernek. Arra törekedtem, hogy önellátó legyek, vagyis saját hangmotyóval bírjak. Mindezt a Budapesti Colorado zenekar dobos frontemberétől lestem el „Kovásznay „Ubi” Józseftől, aki elmagyarázta, mi micsoda. Ezen felbuzdulva vásároltam meg apránként a dolgokat, 24 csatornás keverőpultot, végfokokat, kontroll cuccokat, hangládákat, rack effekteket stb. Persze rendszeresen bővítettem a felszerelést, míg nem odáig jutottam, hogy akár saját zenei mini stúdiót is létesíthetek. Elsősorban magán célra, a csapatom részére. Olcsóbb és kifizetődőbb, mintsem rohangáljak költséget, időt nem kímélve zenei stúdiókba, ahol végtére is nem a saját szám íze szerint készülnének el a felvételek és egy halom pénzkiadás velejárója. Később nem kizárt az sem, hogy kamatoztatni fogom zenekarok részére aránylag elérhető áron, aki majdan szeretne jó minőségű felvételeket készíteni. Elsősorban magam részére akarom megteremteni mindezt, és hozzá még a hiányzó szerkezeteket, természetesen digitálisan rögzített felvételi lehetőségben kell gondolkoznunk.  Éppen ezért itthon fogom elkészíteni a zenekarommal a profi hanganyagot. Ennél kényelmesebb és jobb megoldás nincs sehol.

Indul a hangszerbemutató sorozatod az oldalon, amit nagyon köszönök neked! Azért had kérjelek arra, hogy egy kicsit előlegezzünk meg ebben az interjúban is pár gondolatot a gitárcuccodról!


Nagyon szívesen! A gitár motyóm, ahogy én nevezem, semmi extrát nem tartalmaz. Pontosabban a gitárjaim, ami jelenleg 2 hangszer, egy 2010-es mexikói Fender Stratocaster 50’s Classic Player tobacco sunburst V-vágású nyakprofilú, és egy Gibson Les Paul Studio 50-es nyakprofilú 2012-es évjárat. Az erősítőm pedig egy Fender Blues Deluixe 1946-os Reissue tweed modell, full cső 40 watton. Emellé párosul 12 db analóg gitár effekt pedál. Legjava Boss és egy két másféle, akár Invasion, Behringer, Artec, Digitech, Jim Dunlop, Electro harmonix, de ezekre mondhatni mindegyik márkából csak 1 van. Nem szeretem túlzottan vegyíteni őket, mármint fele Boss fele Artec… Ettől függetlenül itt is a kötés és alkalmazás a lényeg, hogy a kisebb frekvencia jelű vagy nagyobb jelű pedálokat egymásutánjában hogyan kötjük, párosítjuk össze. Sok múlik ezeken is. De későbbiekben úgyis rátérünk. Most röviden talán elég ennyit elmondanom erről.

Kihagyhatatlan kérdés, tervek!

Köszi! Első sorban szeretném a Mephisto-t igazán megturnéztatni, kisebb-nagyobb bandák társaságában. Idővel szeretném a zenei stúdiómat teljességében létrehozni és mások számára is felajánlani. Emellett szeretnék kiadni egy hivatalos albumot a zenekarral. Tervezem egy életmű könyvemet napvilágra hozni, de még sok mindent kell leírnom benne és még csak a gyermekkoromnál tartok, mivel időigényes és abból van a legkevesebb. Talán a kihagyhatatlan kérdés az lett volna, mely énekesek hatottak rám kezdetben és ma? Legelső körben Ronald Belford (Bon) Scott az AC/DC énekese. Utána fedeztem fel Ozzy Osbourne-t és Alice Coopert, majdan Jim Morrisont és persze Robert Plant-t. Számomra ők a nagyágyúk ma is. Természetesen gitárosokból se mondhatom, hogy, hű de sok volt. Első körben Chuck Berry fogott meg, Őt követte Angus Young, majd Jimmy Page, Tony Iommy, később pedig Eric Clapton és aztán Yngwie J. Malmsteen. Talán ennyi lenne.

Üdvözlettel:
Mephisto

Galéria



Udy
0630 2261017
udy@gitarvilagok.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése