2014. április 18., péntek

Nagy Norbert (Nono)

Nagy Nono Norbert gitáros. Nagy tisztelettel üdvözöllek a Gitarvilagok.com oldalon. Élőben volt szerencsém hallani a játékod és döbbenetes hatása volt. Elgondolkodtam, hogy valahogy igen, ez az amit egy gitáros, egy zenész mindig is szeretne.... hogy, amikor játszik, akkor megáll egy pillanatra a világ és rá figyel mindenki! Nono, játéka ilyen...nem is lenne más az első kérdésem…Hogyan találtad a gitárt?

A Gitárral, mint hangszerrel 7 éves koromban ismerkedtem meg Salgótarjánban. Mikor a helyi zeneiskolában felvételt hirdettek emlékszem a pillanatra: hátrafordultam a kék iskolapadban a legjobb barátomhoz (Aki azóta hangmérnök Angliában J) és közöltem vele, hogy menjünk zene suliba és csináljunk egy zenekart. Na így kezdődött J és jó pár év tanulás után meg is lett az eredménye: a zenekarunk, Johnny Killed the Guitar, amivel elkezdhettünk koncertezni. Édesanyám fiatal lányként énekelt egy helyi népszerű kórusban és később a kórusból több tanárnő is a zeneiskolában tanított zongorát, gordonkát és hegedűt. Így mikor egy év, kötelező szolfézs után hangszert kellett választani, persze minden ismerős tanár magához szeretett volna engem felvenni. Én a gitáron akartam tanulni mindenképpen, így kerültem Ispán Judithoz, akitől klasszikus gitárt tanultam. Majd őt követte még éveken keresztül több klasszikus tanár, akik közül még Debreceni László nevét említeném meg. 7 év klasszikus tanulmány után kerültem át a Jazz tanszakra Gyárfás Istvánhoz, aki nagy hatással volt rám és beoltott a jazz műfajával, majd rövid időre jött hozzánk tanítani Gadó Gábor, majd ezt követően Novák Attilához kerültem, akinek szintén nagyon sokat köszönhetek. A zeneiskolai tanulmányok mellett én már időközben több salgótarjáni zenekarban játszottam különböző stílusokban és felfigyeltek rám az idősebb blues és rock zenészek, akik szintén nagy hatással voltak rám, sokat köszönhetek nekik. Többek között Hening Rudinak a Fanyúl gitárosának és Alapi Istvánnak, aki már ekkor újra az EDDA-ban játszott. Megemlíteném még az idősebb Snétberger Dicki bácsit, aki nagy hatást gyakorolt minden helyi zenészre, többek között rám is. Alapi Pisti mai napig mentorál és segíti a pályámat, amiért nagyon hálás vagyok neki.

Nono, akkor egy kicsit „szakmai” irány jönne. Beszélnél a gitárjaidról… és miért pont ezeket a hangszereket használod?

Elég sok gitárom van és mind egy kincs nekem. Most kb. 12-nél tartok szerintem, de folyamatosan bővül J. Főleg a vintage hangszereket szeretem a hangjuk miatt.
A kedvenceim a telecasterek Fender 72’s Thinline, Hohner Professional Te Custom Dimarzio Twang King neck és Chopper bridge szedőkkel. Amit még nagyon sokat használok, az egy 1976-os Ibanez Les Paul, Custom Sago Japan hangszedőkkel, de van 81-es Ibanez Artistom, Music Man Axis Sport P90-es, ez is nagy kedvenc. Vannak stratoim régi Charvel CX692, Japan Fernandez LE2G gold, G&L Legacy, egy különleges SHS kiosztású Yamaha SGV 800, Ovation-t használok akusztikusnak és van egy régi Olasz flamenco gitárom, bass gitárnak egy aktív Ibanez SDgr használok, aminek a nyaka egy felső szériából való.
Ezek vannak most, de szeretnék majd egy nagy testű jazz gitárt is még melléjük a közeljövőben.

Ami nagyon megfogott a játékodban, hogy egymásra fűzted a témáid, és mindig csak annyit gitároztál amennyit kellett. Legalábbis én így éreztem. Remélem jól láttam. Hogyan alakítottad ki a saját gitárvilágod?

Köszönöm J. Jólesik, ha átjön az improvizatív zenémen, játékomon keresztül a világom, és pozitív érzésekkel, tartalommal tölthetem fel a hallgatóságomat. Szerintem mindennek megvan a maga helye és ideje, a jó ízlés és időzítés a lényeg. Az improvizációnak is megvan a helye a zenében és a témának is. Általában az improvizációkból születnek meg a témák, szóval körbeér a dolog J.
A szellősség, a szünet legalább ugyanolyan fontos a zenében, mit a folyamatos játék, ezt kell érezni és ez nagy önfegyelmet, letisztultságot igényel. Nagyon fontos számomra a ritmus: egy-két hangból tudom, hogy ki mit mond nekem, és ha egymást inspiráljuk, megtörténik a csoda. Nagyon kell ismerni és tudni az elméletet, mert csak így lehet szabályokat megdönteni, de miközben improvizálok, nem futtatok le egyenleteket a fejemben csak hagyom, hogy a tudatalattim vezessen. Sokszor olyan dolgok működnek, amik nem írhatók le zeneelméleti szabályokkal, csak érzi az ember, hogy annak ott van a helye vagy nincs helye J, de azért ha utána fejtem a dolgot, akkor általában visszaigazol az elmélet is, hogy minden hang működik, csak jól kell időzíteni.

Nono, melyik az a műfaj, ami igazán közel van hozzád? Ezt azért kérdeztem, mert szinte mindegyikből játszottál, és mindegyik nagyon helyén volt a kezedben.

Nagyon nyitott vagyok mindenre. Követem, figyelem az új irányzatokat, minden műfajnak megvannak a gyöngyszemei. A zenében sokféle stílus alakul, fejlődik ki folyamatosan, de csak a jó melódia a lényeg, nem számít a műfaj. A zenei műfajok fuzionálnak egymással szóval, ha a kedvenc műfajom kérdezed, akkor a Fusion zene az. J Kifejezésmódom pedig a jazz-es, funk-os, rock-os, blues, amit különböző zenei stílusba, környezetbe illesztek bele saját ízlésem szerint.



Visszatérve, folytassuk a „cucc” kérdést! A hangzásvilág. Talán az egyik legfontosabb kérdés, mert véleményem szerint, ha nem jön közel a hang… bármekkorát lehet gitározni, sehova sem fog eljutni! Szóval röviden, hogy alakítod a gitárod hangzását? Gondolok itt az „eszközökre” is, erősítők, pedálok.

Évek során nagyon sok, különböző karakterű erősítőt használtam pl: Hughes & Kettner, Carlsbro, Rivera, Fender, Marshall. 
  • Jelenleg ezt használom: Marshall JCM900 4100 Dual Reverb 5881-es fejet használok egy 80’s évek beli JCM800 4x12-es ládán, amiben 70-es évek Peavey hangszórók vannak. Van egy 2x12-es 1936 Marshall ládám is, amit szintén variálok különböző fejekkel. 
  •  Pedálok, effektek: S.L Amps-Somogyi Laci féle Zanzibár Custom Nono New Blues és Got a Match overdrive és overdrive-distorsion pedálokat használok. Ezeket is variálom a már meglévő korábbi pedáljaimmal Xotic BB.preamp, Ibanez TS9 DX, Analogman Boss Ds1. S.L Amps Delay pedált, amit szintén használok együtt a Boss dd3 pedállal. Wampler Ego Compressort, Ibanez Cs505 chorust. Vintage MXR és egy Ibanez 80’s eq pedált, Boss NS2 zajzárat, Boss TU2 hangolót.

Ezek be vannak kötve egy Carl Martin Octaswitch vezérlőbe, így egy időben tudok több pedált egyszerre bekapcsolni és multieffektet csinálni a kispedálokból és vezérelni a fej torz csatornáját, amit szintén használok kispedálokkal és eq-val együtt. Ezek előtt két Morley van, egy George Lynch signature wah és egy Steve Vai Little Alligator hangerő pedál. Ezeket használom általában a Zanzibár nagyszínpados koncerteken.
Kisebb színpadokra, klub bulikra kombót szeretek vinni pár kedvenc pedálommal és Lava American Stadium kábelekkel.

Talán egy kicsit személyes, hogyan telnek a zenei mindennapjaid?

Köszönöm jól és sűrűn J. Több zenekarban is játszom, mindig van mit csinálni stúdió ügyek, próbák, mindemellett tanítok is és írom a dalaimat, szabad időmben a fixiem-mel tekerek és gördeszkázom.
A Zanzibár jelenleg a főprofil nekem, sokat dolgozunk Ritával és a srácokkal 2014-es jubileumi 15.-év megjelenésén, az új dalok folyamatosan íródnak és a rádiók örömmel fogadnak és játszanak minket, próbálunk az idei nagykoncertekre új felállásában.
Készülnek a dalok a Folkfree zenekarral is, amit szintén nagy örömünkre játszanak a rádiók. Ezzel a csapattal inkább külföldi meghívásoknak teszünk eleget pár éve, de a hazai fesztiválokra is kapunk meghívást. Dolgozom még Csepregi Évával a Neoton Swing műsorban. Ez egy nagyon finom hangulatú műsor, a helyszínek is azok, ahol fellépünk és Éva pedig egy tündér. Ezzel a supergroup kvartettel kísérjük még a csiszolt és csodálatos, nagyhangú Tabáni Istvánt is.

Befejezésképp, tervek?

Tervben van a szólólemezem elkészítése, amin gitár mellett énekelni is fogok, már évek óta íródnak hozzá a dalok és remélem hamarosan megfelelő formába tudom önteni őket zenésztársaimmal. Szeretnék önálló műsorommal is fellépni hazai és külföldi koncerthelyszíneken. 


Köszönöm Nono az interjút, és további sok sikert kívánok a gitarvilagok.com nevében is!

Udvardy Udy Zsolt
06/30-226-1017

Galéria


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése