2014. november 7., péntek

Horváth Tibor


Ritkaság, hogy ennyire egyedi gitárvilággal, játékstílussal találkozhatok. Gratulálok hozzá! Tibor, beszélnél azokról az állomásokról, hatásokról melyek ezt hozták?
Nem szerettem volna a fenti gondolatsort kifelejteni, ezért kérdeztem először! Nos, remélem nem tiszteletlen a sorrend. Alapkérdés! Tibor, beszélnél magadról?


Szia!
Örülök, hogy megkerestél és nagyon köszönöm, hogy színesnek ítélted meg a zenei világom.
Gyerekkoromban valódi verseny volt az akkori velem azonos vagy idősebb évfolyamban tanulókkal, - a gitározás területén. Ki tud jobban riffelni, kinek szól jobban a gitárja, ki gitározik jobban. Ezek a versengések járultak hozzá az egyén folyamatos fejlődéséhez és a tűz, amely mindannyiunkban bent volt a rock zene iránt.
20 évesen egyértelmű lett számomra, hogy a zenével szeretnék a továbbiakban foglalkozni. Úgy döntöttem, hogy erőszakot veszek magamon: elmegyek bálokba játszani, mert így a munkahét 5 napján a gitárommal foglalkozhatok (valamint azzal a zenével, amit szeretek) és pénteken, szombaton kell csak „dolgoznom”. A bálokban mindent kellett játszanom: Bon Jovi, Beatles, ABBA, Zoltán Erika, Scorpions, Alannah Myles, Europe, Santana…stb. De a rengeteg stílus rengeteg tanulmány is volt.
Mindeközben hallgattam és tanultam a gyerekkoromtól a későbbiekig az alábbiakat:
Beatles, Uria Heep, Jetrothull, Status Quo, Kiss, Deep Purple, Ac/Dc, Bon Jovi, Prince, John Lennon, Van Halen, Joe Satriani, Steve Vai, David Lee Roth Band, Mr. Big.


1987-től folyamatosan jártam Bécsbe heti 1 alkalommal a zenei kultúraanyagokért, Cd-kért, Guitar Player magazinért, oktató videókért. Bécsben rendszeresen próbálgattam az effekteket, erősítőket, gitárokat, amelyeket abban az időben csak prospektusokban láthattunk itthon. Közben kialakult bennem a vágy, hogy komoly tudást szerezzek a gitáreffektek programozását illetően. Ekkor mentem a keszthelyi Pannon Agrártudományi Egyetem Információrendszer-szervező szakra, majd a szerencse folytán ezzel párhuzamosan 1995-96-97-ben a Marshall gitárerősítők demonstrátora lettem Magyarországon. Minden bemutatókoncert után SZABÓ SÁNDOR-ral (az akkori Marshall gitárerősítők termékmenedzserével ) vacsoráztam és Ő rengeteget tanított, minden ilyen alkalommal a zenéről beszélt. Nekem csak hallgatnom kellet és volt egy hetem a következő demokoncertig, hogy megemésszem a szavait. Aztán kaptam tőle egy könyvet, ami 44 féle hangrendszert tartalmazott (Kumoi, Bebop-Locrian, Nápolyi moll, Hirojoshi, Persian stb.).

Azért ez nagy lökést adott a zenére való rálátásomat illetően.

Aztán az élet úgy hozta, hogy a Kanári szigetek Lanzarote nevű szigetén laktam több évig. Itt rengeteg új zenei hatás ért: spanyolok, angolok, ír, német, francia, svéd, olasz, brazil, amerikai stb féle nációjú zenészekkel dolgoztam együtt: Eric Clapton tribute, Las Vegas (jazz), Eagles Tribute, Shadows Tribute, Hotel zenekar, Santana Tribute. Ez is nagy tanulmány volt.


Hihetetlen az a dokumentáció mennyiség, melyeken keresztül követhetjük a pályád! Gondolok itt referenciákra, demonstrátori munkákra. Beszélhetünk róla, hogy a jelenben milyen területeken találkozhatunk veled?

Igazából semmi érdemleges csapat nincs. Volt egyszer egy IceCream Men nevű Van Halen számokat játszó zenekar. Hisztik és sértődések, valamint irigység volt az, ami a zenekar feloszlásához vezetett…

Külföldön 2 fontos dolgot tanultam meg: 
  1.   a show business-t (pl.: a cipőm orrát nézve nem szabad a színpadon gitározni)
  2.  és egy amerikaitól az egyik legfontosabbat a későbbi gitározásomat illetően: tele hassal nem lehet blues-t játszani.

Nos, ezek után itthon nehezen találok társakat. Akik így gondolkodnak, mint én azok már foglaltak és sok zenekar által foglalkoztatottak. Egyelőre gitárt oktatok és zenét tanítok a saját kedvtelésemre (csak 8 tanítványom van), mert ez az a foglalatosság, ami számomra fontos.


Egy gitáros, ha megfelelő önbizalommal, és zenei, technikai tudással rendelkezik, hozzányúl a már esetleg jól ismert előadók témáihoz. Szóval nálad ez nem téma, de a saját szerzemények kérdése már lényegesen bonyolultabb, szerintem. Tibor, mi a véleményed erről, és Te hogy állsz ezzel a kérdéssel, mint zeneszerző?

Általában 1 levegővel írom meg a saját szerzeményeimet. Észrevettem azt is, hogy egy-egy új hangszer, új erősítő, új gitáreffekt új dalok komponálására inspirál.



Ha nem szól jól egy gitár, bármit lehet tenni, nem figyel rá a közönség! Megkérdezhetem, melyek azok fő „eszközei” a felszerelésednek, melyekkel egyedi a gitárod hangja? Egyáltalán beszélnél a „cucc” kérdésről?

Nos, nagyon sokáig Marshall erősítőt használtam:
  • JCM 900, Marshall PA és JMP1 Preamp, 6100 Anniversary, amíg bele nem botlottam egy
  • MesaBoogie V-Twin RackPreamp + 20/20 poweramp és 2 db Thiele konfigurációba.

A mostani gitárrendszerem az alábbiakat tartalmazza:
  • 1 db MesaBoogie Stiletto Trident és 2 db MesaBoogie Duce erősítők stack ládákkal. A három fejet a Rocktron Bradshow PatchMate irányítja.
  • A pedalboard-on található egy Morley BadHorsie wah-wah => egy Mesa V-Twin pedál => innen a jel megy a rackben található Rocktron Multivalve-be (left out egyik fejbe, right out a másik fejbe). Ez az effect processor tartalmaz programozható relay-t. Ez irányítja a pedalboard-on lévő MesaBoogie V-Twin-t.

Ezek a fejek külön, külön 1-1 Rocktron Intellifex-el vannak send-return hurokban megeffektezve.
1 db Mesa fej szárazon szól. Így a konfiguráció Wet Left – Dry – Wet Right.
Ez azért hasznos, mert a színpadon már élvezhetetlen az a mennyiségű effektezett gitár hang, ami kell a kihangosításhoz. Így viszont a keverőpultnál lehet beállítani az effektezett és a száraz gitárhang keverési arányát.
Valamint a fejeken külön is lehet állítani: az egyiken clean a másikon crunchvagy driveszól, és a hangerőarányokkal lehet kihangsúlyozni a szükséges hang jellegét.
Vészhelyzet esetén a rackben található Behringer hangolóval lehet mute-olni a cuccot.

Saját lábmonitor rendszert raktam össze: a Mesa slave outokból egy 2. rackben található mixbe mennek a már kész erősítő jelek. Innét egy equliserbe, amit egy Marshall PA erősít ki A pedálboard mellett van balra és jobbra egy-egy Thiele szekezetű ferde monitorláda.
Az egész rendszert Behringer midi footcontroller FCB1010 pedál vezérli. Az áramellátást a gitárrendszernek Furman M-10x E power conditioner biztosítja. 
A „cucc” kérdés? J Nos, egy guitar-rig soha nincs kész, J mindig van mit fejleszteni a rendszeren.

Végezetül, egy másik alapkérdés! A jelen, és a terve!

A jelen nem sok mindenről szól.
Tervek vannak, de az ötleteimet nem szívesen adnám közzé.J

Nagyon szépen köszönöm az interjút és további sok sikert kívánok a gitárvilágok.com nevében is!


Udvardy (Udy) Zsolt
0630 2261017
udy@gitarvilagok.com


Galéria

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése