Bécsy Bence

Bécsy Bence, gitáros. Mindenekelőtt gratulálok a játékodhoz! Ha véleményt mondhatok róla, akkor azt mondanám, hogy minden, csak nem a tradicionális szóló, vagy gitár témák jönnek a hangszerből. Szokatlan és nagyszerű! Elfogadod ezt a véleményt?

Ha arra gondolok, hogy ahány ember, annyi vélemény, akkor igen. Ellenben én nem tartozom azon gitárosok közé, akik valami teljesen újjal próbálnak előrukkolni. Leginkább miattuk nem fogadhatom el ezt a véleményt, a gratulációd pedig köszönöm szépen.

Bence, akkor én kérdezem meg a „tradicionálisat", amikor először vetted fel a gitárt, kezdjük onnan a történeted!

Mindig voltak dolgaim gyerekként, amiket szenvedéllyel űztem, persze sűrűn változott, hogy éppen mi volt az. Végül a gitározásnál kötöttem ki, amit atyai indíttatás miatt kezdtem, kb. 13 évesen. Beíratott a városi zeneiskolába, de pár év múlva kicsaptak az igazolatlanok miatt. Valahogy nem szerettem odajárni. A kirúgást követően szintén faterom mutatott egy-két számot. (Hendrix, Ac/Dc, Led Zeppelin) Ezután lett mindennapos a zenehallgatás és a gyakorlás, és ebben az időben alakult néhány közös zenekarunk is. Ennek nagyon sokat köszönhetek. Középiskolai 3. évemet már a Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskolában kezdtem meg, klasszikus-gitár tanszakon. 2 év múlva, az érettségim megszerzése után felvételt nyertem a Kőbányai Zenei Stúdióba, ahol meghatározó időket éltem meg a gyakorlás és a zenéhez való viszonyulásomat illetőleg, nem beszélve a megkötött ismeretségekről. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-tanszakos hallgatója vagyok és épp az első papír megszerzése előtt állok, remélem. Köszi Anya, Apa!

Deák Bill Gyula mellett láttalak legutóbb, és az volt az érzésem, hogy a játékod, beletett valami nagyon frisset, színeset a blues-ba. Nekem igen nagy élmény volt a győri koncert, mert együtt látni a Királyt és egy Gitár királyt…hát nem mindennapi! Szóval friss és színes! Beszéljünk erről!

Friss és színes. Az a helyzet, hogy soha sem törekedtem erre. Mármint, hogy új megoldásokat keressek. Mindig ösztönből próbálok játszani, műfaji korlátozások nélkül, hogy közben soha ne szakadjak attól a gitározástól, ami már Hendrix óta él. A zene több területéről engedek be impulzusokat és hagyom, hogy ezek átfolyjanak rajtam. Szerintem izgi, hogy különböző stílusjegyek is megtalálhatóak egy adott szólóban. Talán ez a legjobb magyarázat  a ˝friss és színesre˝. 

Strat vs. Tele?

Jelenleg inkább stratocaster.

Bence, ha már a gitárok kerültek szóba, kövessük a kábelt….Beszélnél a cuccodról?

Természetesen. Vegyük először a torzítókat!
·  Tube Screamer 808: elengedhetetlen sound, ha bluest játszol. Erősen megtolja a közép/mély közép tartományokat. Bár a kapcsolójának konstrukciója hibás, amit a mai napig nem javítottak ki, én nagyon szeretem. Carl Martin Plexitone: ez is alapvetően egy bluesy sound-al megáldott pedál, aminek a magas frekijei körül érzek páratlan nyitottságot. Csak boostra használom.
·      MXR Zakk Wylde overdrive: ez is alapvetően egy blues orientált pedál, de sok gain-el rendelkezik, és ennek is a magasait érzem nyitottnak. A Wah-m egy Dunlop Cry Baby Q535-ös. Sokféle wah típus megtalálható benne, én csak az egyiket használom. Valahogy a klasszik wahwah-zás sosem állt annyira közel hozzám. Inkább csak akkordokat szeretek 'meglebegtetni' vele.
·   Van egy TC Flashback-em, amibe szintúgy több delay típus van táplálva. Másik delay-em egy Memory Man Deluxe, amit szeretnék eladni, mert szerintem túl hangos az első visszacsengés és képtelen vagyok használható beállítást találni rajta. Később mindkét delay-emet váltom egyébként egy Strymon-ra.


·    Van két Electro-Harmonix-om is. Az egyik a Holy Grail, amiben három mode van. Ezt bátran merem ajánlani bárkinek, a rugós zengető szimulációja hibátlan. A másik egy Small Clone chorus, amit kitekerni szeretek a legjobban, de bármilyen állásban a legjobb chorus pedál szerintem.
· Két külön tápot használok a digit. és az analóg kütyükhöz. Ez elengedhetetlen! Ez alatt nem beszélhetünk hozzáállásról. Az egyik egy Dunlop DC Brick, ez a gyengébb, ezt használom az analógokhoz. A másik pedig egy T-Rex Chameleon, ami valamivel erősebb, ez van a digitális alapon működőkhöz.
·  Megemlíteném még Boss FV-500Hhangerő pedálomat, ami egy rendkívül masszív fémházas szörnyeteg. Tönkretehetetlen. Vettem nemrég egy Boss RC 20 XL Loop Station-t is. Egyelőre ez bejött, de lehet, hogy ezt is leváltom talán egy DITTO looper-re. Még nem tudom.
·     Autowahként egy Line6 Ottofilterthasználok. A patch kábeleim Ibanezek, aminek a pontos típusát nem tudom, csak azt, hogy az 5-ből a két év alatt még egyik sem ment tönkre, és zajokat sem produkálnak.
· A gitár-pedál-láda körhöz pedig Neutrik csatlakozóval ellátott homemade kábeleket használok. Elég komolyak ezek is, de tervben van, hogy jobbakat vásárlok. Mint tudjuk, a kábelek össz. minősége, megegyezik a legrosszabb kábel minőségével, szóval még kicsit gyűjtögetnem kell hozzá, hogy az összeset lecserélhessem, de egyszer talán meglesz, nem beszélve a Furmanokról, vagy más stabilizátorokról, ami az itteni viszontagságos körülmények miatt elengedhetetlenek.
·    Ja és a D.I. box! Ha épp szerencséje van az embernek, azzal is ki tudunk szűrni zajokat. Én abból Aphex-et használok, ami egyben egy grafikus EQ is. Egyébként 5 évvel ezelőtt nagy ívben tettem ezekre. Volt két szaros jack-es madzagom, meg egy-két pedálom, amik recsegtek-ropogtak. Később jöttem rá, hogy a kábelek és tápok majdnem annyira fontosak, mint hogy milyen erősítőt használsz.
·    Erősítők: S.L. Amps amp, Hüghes&Kettner combo. Az S.L. egy igen jól sikerült Dumble kópia. Sajnos nem sokszor volt módom kihajtani, de azt tudom, hogy ez egy rendkívül korrekt, magyar, kézzel gyártott fej, amit az egyik Birta Miki által megrendezett gitárversenyen nyertem. A másik egy Hüghes & Kettner Dual Statesman. Ez talán a régebbi Fenderekre emlékeztet.
·   Két gitárt használok, az egyik egy Fender Tele, másik egy régi Squier Strat. A Tele-ben a pickup-okat Dimarziora cseréltem, így pár árnyalattal modernebb lett a hangkép, ami karakterében egyébként nem nagyon változott. A Sqiuer-hez még nem mertem hozzányúlni. Sajnos még elég sokszor zajos, ha körül vagyok pakolva fényekkel és árnyékolatlan/rossz fázisokkal. Kb. ennyi. kérem kapcsolja ki!


Találkozhatunk veled, más formációkban is?

Igen-igen. Nem is árulok el többet a nevüknél, így talán meg is hallgatják az olvasók valamennyit. Felsorolás szerűen tehát: Gereben Zita Quintet, BG5, SEX, Nagy Edi Project, Fangler's és készülnek lassan saját számaim is.

Apropó, mennyire érzed, hogy a zenei világod, a játéktechnikád….úgy meg van, kész van….ezen úton megy tovább…vagy azért tervezel bele kanyarokat is?

Egyáltalán nem érzem. Még mindig nem játszom úgy, ahogy szeretnék, de ilyen nem is lesz. Talán lassan eljutok oda, hogy ezt el is fogadjam és képes legyek a szituációkból kihozni a maximumot.  Hogyne lennének kanyarok!

Végezetül, Tervek!  
 
Most dolgozom egy-két instrumentális számon, amit szeretnék néhány barátommal felvenni a saját magunk szórakoztatására. Még nem voltam szerző. Viszont szeretném, ha ezután mindig lenne időm és energiám ezekre az önmegvalósító trackekre. A másik project már inkább az emberekhez szólna. Nemrég vettem egy gépet, hangkártyát, miksit, ...stb, hogy otthon tudjak összetákolni zenéket. Talán valami kisebb stúdió is alakulhat belőle. Az elsődleges célom viszont, hogy feltörekvő énekeseknek írhassak friss és jó zenéket, így aztán nem áll tőlem távol, hogy zeneszerző/zenei producer-i babérokra törjek. A gitározást jelenleg a sarokba vágnám, egyszerűen képtelen vagyok hinni benne, hogy bármi lehet ebből. 

Bence, köszönöm a beszélgetést és további sok sikert kívánok!

Köszönöm, sziasztok!

Megjegyzések

Vincze László basszusgitáros, Front zenekar

Hendrix project