2013. február 11., hétfő

Lehoczki Dénes, LD gitárok


Lehoczki  Dénes gitárkészítő. Az emberiség egyik legnagyobb találmánya a zene. A jó Isten megadta a zenélés képességét az embernek. Azonban keveseknek adatott meg az a tehetség, hogy elkészíthessék a hangszert, amin keresztül a zene megszólalhat.

Nagy tisztelettel köszöntöm az oldalon Lehoczki Dénest. Nem lehet más az első kérdés. Hogyan vezetett az utad a gitárok, a gitározás, a gitárkészítés felé?

A 80’-as évek közepén, amikor hódított a rock zene, az akkori magyar és külföldi rock/heavy metal együtteseket hallgatva nagyon megtetszett az elektromos gitárok hangja. Minden vágyam volt, hogy meg tanuljak gitározni, és legyen nekem is egy gitárom. 13 éves koromban kaptam a szüleimtől a születésnapomra egy Orosz klasszikus gitárt, amin elkezdtem tanulni autodidakta módon. Akkor szembesültem először a ténnyel, hogy abban a formában azon a gitáron nagyon nehéz volt játszani. Egy nap elhatároztam, hogy egy kicsit finomítok a gyári beállításokon. Mivel túl magasan helyezkedtek el a húrok, állítási lehetőség nem volt, így a nyakrögzítő csavaron lazítottam és egy vékony fadarabbal kiékeltem a nyak és a test közötti hézagot, ezáltal sikerült ez a hibát kiküszöbölnöm. A következő lépés a nyak profiljának az átalakítása volt, mert nagyon vastag volt a nyaka, nehéz volt rajta játszani, ezért azt ráspollyal és csiszoló vászonnal levékonyítottam. Ez volt az első, kezdetleges átalakítási projektem.

1986-ban alakítottam át az első elektromos gitárom amelyhez, saját elképzelés alapján készítettem egy gitártestet.
Ez egy Csehszlovák "Jolana Iris"volt. A gitár test laminált fából ragasztással készült és az akkori ROCK irányvonalat képviselő villámformát kapta.
Az ihletet a Hohner cég SR HEAVYmodellje adta, amely akkoriban az elérhetetlen 1000 DM áron volt forgalmazva az akkori Nyugat-Németországban.

1987-ben a második elektromos gitáromat is átalakítottam, amely ugyancsak Csehszlovák gyártmányú, egy "Jolana strat"volt. A nyak fejének a fazonját átalakítottam, viszont minden egyéb alkatrészt kicseréltem rajta melyeket az akkori Nyugat-Németországi SONOR hangszergyártól kaptam ajándékba, így Kahler tremolót, az osztható EMG select nyaki és GH-4 típusú  passzív hátsó hangszedőt melyeket mind az áhított Hohner  SR HEAVY modellekbe szereltek anno. Ez a test már egy darab szolid fenyő blockból készült. Nyagyon könnyű és szép fazonú gitár volt, de a fa rezgése hangkitartás terén bizony kívánnivalót hagyott maga után...

Az azt követő éveken több változtatáson és átalakításon esett át néhány elektromos gitár, amelyek egyikéhez már egy új Jackson/Charvel sportos fazonú gitárnyakat készítettem körtefából. A fogólapot a bundokkal pedig a korábbi "Jolana strat"-ról fejtettem le és ragasztottam rá a nyakra. A merevítő pálca hiányában a húrok húzó igénybevételéből fakadó nyakgörbületet nem tudtam kiküszöbölni. Midezek a próbálkozások, a szerzett tapasztalatok, valamint az elkövetett hibák tanítottak és sarkalltak arra, hogy egyre jobb gitárokat készítsek. A hangszergyártó cégek sorozatgyártásban készült hangszerein észlelt hiányosságokat is figyelembe vettem a saját hangszereim elkészítése során.

2006-2009-ig négy elektromos gitárt építettem, amelyek teste, válogatott előkezelt keményfából készültek. Ezek a gitárok (Claim, Charvel,  BC-richés Hohner) gyári gitárnyakkal lettek felszerelve és különböző jó minőségű egyéb alkatrészekkel mint,(Steinberger, Kahler, Ibanez, EMG,Hohner)
Ez a két gitár már a boldog tulajdonosait szolgálja örök garanciával J.


A csúcsminőségű CLAIM gitárokat a SONOR hangszergyár készítette 1989-1990 között, a fotón a a négy gitár közül a legfelső gitár nyaka, egy  CLAIM fontaine SH gitárból származik amelyet ugyancsak ajándékba kaptam a híres hangszergyártól. Itt megemlíteném, hogy a SONOR cég  marketing vezetőjének  nagylelkűsége előtt tisztelegve, a 2007-ben alapított és mai napig is fennálló rock együttesem a CLAIM nevet kapta.


Az együttes dalai a Facebook oldalunkon meghallgathatóak. (Claim együttes).



2010 a változás éve... Elkészült az első saját névvel ellátott,  kézzel készült elektromos gitárom amely a nevem kezdőbetűit viseli, LD guitars. Egy új irányvonal, amely a precizitás, minőség és az egyediség jegyét viseli magán. A gitártest egy darabból álló "solid" gőzölt bükk, a nyak ugyancsak egy darabból álló (nem ragasztott fejű!) juhar. A fogólap kőris! Nem jellemző a gitárgyártók körében, hogy fogólapként ezt a keményfát használnák, de én kipróbáltam. Tökéletes minden szempontból és gyönyörű a fa erezet rajzolata, amely emeli az esztétikai kép színvonalát. A bundok Dunlopmárkájú nikkel ezüst ötvözet, extra jumbomérettel. A nyak" Two ways truss rod" tipusú dupla soros, kétirányú nyakmerevítő pálcával szerelt. Az elektronika, egy Di marziosuper distortiona hídnál  és egy EMGnyaki single coil a nyaknál.
Ez egy átmenő nyakas (neck thru) modell, amely már wengedió fogólappal készült, ugyancsak juhar nyakkal és gőzölt bükk testtel valamint shellack finish-el, politurozással készült. Sajnos ma már nem használják ezt a fényezési/konzerválási, technológiát mert nagyon sok kézi munkát igényel de ami számomra fontos az, hogy a végeredmény gyönyörű legyen, a shellack pedig teljesen természetes anyag.

Dénes, hogyan születik a döntés, hogy egyáltalán milyen hangszer készüljön?

Valójában nem sok gitárt készítettem még, de mindig a minőség, a tartósság, a természetesség híve voltam, a formavilágot pedig számomra soha nem a divat határozta meg, hanem az elképzeléseim, a megvalósítatlan álmaim, a szerzett tapasztalatok és az érzések.

Megszámlálhatatlan gitár „sablon” létezik. Foglalkozol a tradicionális formákkal, elektronikáknál, vagy inkább az egyediség a fő szempont?

Természetesen, amint a fotókon is látható egy külső szemlélő számára, hogy fel lehet fedezni egy-egy fazont, típust vagy formát, de mégsem lehet megbélyegezni egyik gitáromat sem, hogy ez egy másolat, mert mind-mind egyedi, minden szempontból. A gitárok készítésére soha nem az anyagi megfontolás vezérelt, hanem az, hogy egyedit és maradandót alkossak.

Akusztikus gitárok?

Mint gitáros, imádom az akusztikus gitár hangját, de még nem volt lehetőségem készíteni, viszont van néhány különleges darab a birtokomban, ami inspirált az egyediségre. Így, egy igazi különlegesség, egy 1925-ben Sziciliában, Catania városában készült olasz mestermű, amely mahagóni, ében, fenyőfából készült, tele gyönyörű intarziás gyöngyház berakásokkal. Sajnos ez a gitár már nem alkalmas a játékra, csak dísz.

Magad is gitáros vagy, de mennyire tartod fontosnak, hogy más zenészek is teszteljék a gitárjaid?

Mivel nem a hírnév az, ami inspirál, így számomra az másodlagos dolog, de mindenképp fontos, hogy a zenész társaim véleményezzék a munkámat, mert egyrészt nyitott vagyok az új, más szemszögből megközelített elképzelések megvalósítására, és arra is, ha valaki nem csak építő kritikával illet, hanem negatívumokra rávilágítva, az esetleges  hibákból tanulva azokat, a következő hangszerem elkészítésekor figyelembe vehetem.
  
Dénes, végezetül, kérdezhetnélek a terveidről?

A jövőben is szeretnék még gitárokat készíteni, hisz ez nekem, mint a zene is, ugyancsak a legkedvesebb hobbim. Már dolgozom az új gitáromon, amely egy sokkal összetettebb építésű hangszer lesz, és merészebb elképzelés alapján készül. A jövőben szívesen bemutatom majd, ha elkészült, de addig még szeretném ezt titokban tartani. Annyit azért elárulok, hogy ebben a gitárban aktív Claim hangszedők és elektronika lesz, ami ma már 23-24 év távlatában nem szerezhető be.

Hogy mitől jó egy hangszer? 

Azt leírni nem lehet, azt érezni kell.

Hallani, látni, tapintani, magadhoz ölelni és eggyé válni vele.

Amikor a kezeiddel érzed, ahogy a gitárhúrok rezgése egész a szívedig ér...

Lehoczki Dénes

Köszönettel:

Udvardy Udy Zsolt

Galéria




Udvardy Udy Zsolt
0630 2261017
mail: udy@gitarvilagok.com




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése