Pszota Szilárd, basszusgitáros,
Come On R.B. Amikor egy basszusgitáros tökéletes pályát biztosít a
szólóhangszereknek ahhoz, hogy a rock ’n roll megkaphassa az ízét, a
szabadságát. Egy atomóra pontosságával, döbbenetes dinamikával kaptam a
basszust Esztergomban, a Kalifa-tanyán tartott mini-Woodstock koncerten. Nos,
ha már megkapta az előbb említett rock ’n roll az ízét, akkor Szilárdtól
megkapta a sava-borsát. Gratulálok a játékodhoz!!
- Szilárd, nagy tisztelettel köszöntelek az oldalon. Szóval, zenekar, basszus, basszusgitár! Miért a basszusgitár? Mi volt az, ami olyan szinten megfogott benne, hogy ilyen magas szintre hoztad a játékod?
Mivel mindenki gitáros vagy
énekes akart lenni a basszusgitár tűnt a legjobb választásnak számomra sok, sok
évvel ezelőtt. Jolana Iris bőgőn kezdtem játszani, de igazából mindig is egy
amerikai Fender Jazz Bass volt az álmom, amit hosszú idő után sikerült is
megvennem. Négy húr, de tökéletesen
megfelel arra, hogy színesebbé és ritmikusabbá tegye a zenét, mellesleg nekem,
mint énekes bőgősnek kicsit máshogy kell felállítani az előadásmódot, mivel
valljuk be, nem olyan egyszerű a kettőt egyszerre csinálni. Talán ezért is
annyira letisztult a játékom, mert ezt is figyelembe kell vennem.
- A Come On R.B. egy professzionális
zenekar. Beszélnél róla hogyan vezetett az utad a csapatba, illetve melyek
voltak azok az állomások, amelyek meghatározták a zenei pályádat?
A Come On zenekarba rendes
meghallgatáson vettem részt. Teljesen ismeretlenül megszólított Petrás Attila a
dobosuk ezzel az ajánlattal. Elküldtek pár Radics Béla nótát, hogy tanuljam
meg. Kicsit máshogy játszottam, mint a felvételen szóltak, de talán pont ezért
döntött a zenekarvezető és a többi zenész úgy, hogy bevesznek a csapatba. Már a
katonaság alatt is zenéltem. Utána megalakítottuk a Klinika zenekart, ami egy
alternatív zenét játszó banda volt. (YouTube-csatornán megtalálható) Játszottam
megzenésített verseket is a Jel zenekarral, ahol elkezdtem zenéket is írni. A
Klinikával játszottunk olyan legendás helyeken is, mint a Tilos az „A” vagy
éppen a Fekete Lyuk. A Sziget Fesztivál is megvolt többször. Aztán jött a Red
Rooster. Ez egy grunge formáció volt, itt már énekeltem és nyomtam a basszert
is egyidőben. Kiadtunk egy lemezt, jól sikerült, de aztán kifulladtunk és vége
lett. Később még volt a Crack zenekar, ami kicsit Red Hot Chili Pepperses volt,
majd a Dirty Fred zenekarban kísértük Ron Ringwood amerikai énekest. De ez már
a blues műfaja. Dolgoztam együtt Hubert Tubbs-szal is, aki a Tower Of Power
amerikai zenekar énekese is volt 1973-75 között. Majd Errol Linton Londonban
élő herflissel is, aki a jamaicai reggae zenét ötvözte a bluessal. A Johnie
Shephard Band tagjaként kiadtunk egy lemezt, ami bluesos, funkys volt. Johnie
Shephard remek gitáros több amerikai előadóval is dolgozott együtt. Egyébként
Pásztor János a neve és kb. 15 évig zenéltünk együtt több formációban is. Aztán
jött a Come On RB, amit láttál és hallottál is élőben. Legvégül itt van a No
Para zenekar. Visszatértem egy kicsit az alternatív pop-rock kategóriába.
- Azt figyeltem a játékodban, hogy hihetetlen precizitással húzol határokat. Hogy mire is gondolok? Gitározást, illetően van, hogy a kevesebb játék többet ad, és több játék szinte semmit sem tesz hozzá a bandához! Mi a véleményed erről?
Én a basszust kísérőhangszernek
tartom. A dobbal együtt adják meg a többi hangszernek a luxusérzést, hogy
szárnyalhassanak a játéknak. A legtöbb bőgős szerény, nem tolakodik előre. Csak
annyit játszok, hogy ne legyen túl sok. Pontosan annyit, hogy jó és természetes
legyen, ne legyen erőltetett. Nem szeretem szétdurrantani, a zenét. Amikor
kell, dobok egy kis szólót, ha kel döngölök a zene alá vagy éppen
akkordfelbontásokkal díszítem a produkciót.
- Szeretnék pár tanácsot kérni Tőled, a gyakorlást illetően. Melyek azok a fő „szabályok” melyeket tartasz amikor gyakorolsz?
A gyakorlás kérdése érdekes,
mivel gitáron és zongorán is játszom, megpróbálom a riffeket átvinni, a
basszusra és addig nyúzom, amíg nem áll a kezemre úgy, hogy jól megszólaljon.
Naponta 2-3 órát gyakorlok, de általában úgy, hogy kész zenei alapokra. Nagyon,
jó segítség ebben a YouTube. Ha akarok rockot vagy éppen bluest, vagy jazzt
játszom.
- Szilárd, kihagyhatatlan kérdés. Nagyon jól szól a gitárod. Letisztult, és végtelen „dögösen” jön. Tudom, hogy ennek a kézben kell lennie, de azért van ott más is! Szóval mindent, amit a „basszus cuccodról” tudni kell!
Van egy Fender Rumble 500, egy
Hartke KB12 erősítőm és egy Fender Downtown Express előerősítő pedálom, ami
akár a mixpultra is ráköthető és tökéletesen szól, nem kell cipelni mindenféle
ládákat. Ahhoz, hogy nyugodtan tudjak mozogni a színpadon és ne botladozzak a
kábelekben az Xvive u2 wireless guitar system rendszert használom. Beszúrom az
erősítőbe és a hangszerbe és már galoppozhatok is a színpadon. Soha nem
csalódtam, még benne, úgy szól, ahogyan kell, nincs hangcsúszása, és egy kis
dobozban elfér.
- Végül, de nem utolsó sorban. Minden bizonytalan mostanság, de azért valami elképzeléseket le kell gyártanunk a jövőnket illetően… szóval röviden, tervek!
Meglátjuk, mint hoz a jövő, bizakodó vagyok. Sok, sok koncertet szeretnénk még lenyomni a zenekarral, közös turnét más zenekarokkal és természetesen lemezt is. Hogy melyik formációval, még nem tudom, de biztosan folytatom a zenélést a Come On Rock Banddal bármilyen formában.
Szilárd, nagyon köszönöm a beszélgetést!
Köszönöm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése