Gyémánt Bálint, jazz gitáros. Számomra valahol ez az megnevezés az, ami a legtöbb tudást, a legtöbb érzékenységet hordozza a zenésznek, a hangszer által, a közönség felé közvetített gondolatok megjelenítéséhez, kifejezéséhez. Aki a saját zenei világára, saját zenei fantáziájára tudja formálni jazz-t, talán a legnagyobb zenei eszköztárhoz tud jutni. Ezt látom amikor Gyémánt Bálint gitározását hallgatom.
Bálint, nagy tisztelettel köszöntelek az oldalon és talán nem ezzel kellene kezdeni egy beszélgetést, de hallhatnánk róla, hogyan kell, lehet úgy gitározni, hogy ennyire természetesen jönnek a harmóniák, a dallamok a hangszeredből?
Először is köszönöm, hogy itt lehetek, nagy öröm ilyen díszes társaságba keveredni! A gitározás számomra az a kifejezési forma, amelyben a leginkább otthon érzem magam. Azért gyakorlok most már körülbelül 25 éve, hogy minél könnyebben, magabiztosabban és választékosabban tudjam átadni a gondolataimat a zenében. Azt remélem, hogy ez nem jár felesleges virtuozitással, vagy öncélúsággal. Szerzőként is az a célom, hogy egy dal szinte saját magát írja meg, miközben játszom. A számomra legcsodálatosabb zenék mindig olyanok mint a népdalok. Olyan mintha mindig ismertük volna őket, mintha csak egy régi barát egy új történetet mesélne el.
- Akkor most ismerkedjünk meg Gyémánt Bálint jazz gitárossal!
- Bálint, mi a véleményed, a jazz választja a gitárost, vagy a gitáros a jazzt?
Mindenképpen a gitáros döntése, hogy mi az ami őt a legjobban érdekli a zenében. És persze ne feledjük, hogy mindannyian folyamatosan változunk. Én hatalmas Tankcsapda rajongóként kezdtem, gyakoroltam a Metallica és az Extreme zenekar riffjeit, miközben már tízenévesen is lenyűgözött Gerendás Péter muzikalitása és előadó művészete. Szerintem mindenki azt csinálja amit úgy érez, hogy csinálnia kell. A jazz előadóművészeit biztosan nem a hírnév, vagy a "facebook like-ok" vezérlik. Ez az elköteleződés egy életen át tart, még akkor is ha a végeredmény nem is feltétlenül sorolható be egyetlen zenei műfaj sajátosságai közé.
- Kizárólagos a műfaj az életedben?
Nem. Mint említettem, nem vagyok jazz gitárosnak a szó azon értelmében, hogy rengeteg más is érdekel a jazz zenén kívül. A jazz az a nyelvezet, azaz eszköztár és szempontrendszer melyben a legkomfortosabban ki tudom magam fejezni, de ez inkább a hozzáállást tükrözi, nem a zenei végeredményt. Sokszor meg sem tudnám mondani, hogy pontosan milyen zenei műfajhoz tartozó zenét is játszom, de az igazat megvallva, ezt nem is tartom fontosnak.
- Ha nincs is erről „megállapodás”, de a jazz, képvisel egy, szerintem elég jól körülhatárolható hangzást, hangzás világot. Azt érzem, hogy nem is akarnak, kilépni ebből a gitárosok. Hogy látod ezt?
Szerintem éppen ez a legsokrétűbb műfaj, amely képes szinte bármivel fuzionálni. Sting, saját zenekarát például gyakran a világ legjobb jazz zenészeiből állította össze és Branford Marsalis, Vinnie Colaiuta vagy Kenny Kirkland egy pillanatra sem szűntek meg jazz zenésznek lenni amikor vele koncerteztek. Szerintem a legelőremutatóbb, legkülönlegesebb zenészek mindenképpen szippantottak magukból a jazz attitűdjéből.
- Hangszer. A Fender Stratocaster. Miért a Fender?
Nem
tartom magamat gyűjtőnek, de van több hangszerem. Fender Strat Plus-ból tartok
otthon rózsafa és éger fogólaposat is. Ezen kívül van egy ES 335-ös
Gibsonom és három Collings gitárom. 2 akusztikus és egy I35LC elektromos
hangszer is. A nylon húros gitár mindig is fontos volt számomra, van egy
Godin Multiac Nylon SA-m is.
Legtöbbet viszont tényleg a Fenderrel állok színpadra. Nagyon kedvelem ezeket a
gitárokat, nagy rajongója vagyok a Lace Sensor hangszerdőknek is, melyek a 30
évvel ezelőtti idők mércéjével nézve zajtalanok és egy kicsit fedetebb
hangzással rendelkeznek. Ez a fedett sound engem emlékeztet a jazz gitárok
kicsit tompább, nazális hangzásához, miközben megmarad a stratocaster
sokszínűsége és univerzalitása.
- Bálint, megismerkedhetünk, a hangzásvilágod technikai környezetével?
Igazából roppant egyszerű. Nagyon kedvelem a stereo megszólalást, a zengetők és delayek adnak egyfajta éteri hangzást, melyet nagyon szeretek visszaadni nem csak a lemezeken, de a koncertjeimen is. Szóval többnyire két erősítővel játszom. Nagy rajongója vagyok a régi Polytone erősítőknek, rendelkezem is néhánnyal otthon. Általában ha az adott helyszín rendelkezik valamilyen csöves erősítővel, akkor azt szoktam párosítani a saját tranzisztoros erősítőmmel. Sok féle effekt pedál képezi részét a fegyvertáramnak, rendszeresen variálom őket az adott este és a kedvem függvényében. A stereo effektek a jól bevált Strymon-ok. (BigSky és TimeLine) De újabban újra használok Line6 DL4-et. Szeretem az overdrive pedálokat. A JHS Morning Glory és a Strymon Sunset is rendszeresen része a boardnak. Nyitott vagyok az úl hangzásokra és szeretek kísérletezni is velük. Gyakran játszom elektronikus vonóval, azaz eBow-val. De használok oktávert, vagy Whammy pedált is ha úgy érzem, hogy az adott zenei környezetben jól szólna.
- Végezetül, de nem utolsó sorban. Tervek!
Az
utóbbi néhány év megtépázta az előadó művészet vitorláit. Sajnos ez a
nézőszámokon is érezhető, de ez egy cseppet sem vesz el a motivációnkból, vagy
az elkötelezettségünkből. Óriási örömömre végre idén ősszel megjelenik a Harcsa
Veronikával közös új lemezünk, melyet ősszel a Művészetek Palotája Nagytermében
mutatunk be. Ezek mellett éppen most kezdődnek meg a nem régiben rögzített trió
lemezem utómunkálatai. Ezt az albumot csak 2023 elején szeretném elérhetővé
tenni, úgyhogy rengeteg megvalósítandó terv vár rám a közeljövőben.
Ezen kívül sokan nem tudják, de az előadó művészet mellett kiemelt jelentőséggel
bír a pedagógusi hivatás az életemben. Fontos számomra, hogy a tudást és
mentalitást tovább is tudjam adni. Már közel 10 éve vagyok a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola főtárgy tanára. Idén ráadásul elkezdtem tanítani
a Zeneakadémián is és viszek egy aprócska online kurzust a Debreceni Egyetemen
is. Épp a múlt héten fogadták el a Zeneakadémián a doktori kutatási témámat,
úgyhogy alig látok ki a tervekből és feladatokból, de az igazat megvallva
nagyon élvezem és kivételesen szerencsésnek érzem magam.
A zenével foglalkozni mindig öröm, mindannyian kiváltságosok vagyunk akik már korán megtaláltuk ezt a csodát az életünkben.
Bálint, nagyon köszönöm a beszélgetést és nagyon sok sikert kívánok neked!
Köszönöm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése