András, tisztelettel köszöntelek az oldalon, és nem tudom nem ezzel kezdeni a beszélgetést, de döbbenetes magabiztosság árad belőled a színpadon. Szinte húzza az egész zenekart. Hogyan látod, mi kell ahhoz, hogy egy zenész, egy gitáros rendelkezzen ezzel a tulajdonsággal?
Először is szeretném megköszönni a megkeresést és nagy
szeretettel üdvözlöm az oldal olvasóit. Kérdésedre válaszolva, a magabiztosság
esszenciája egy igazán összetett oldat, ha az előadóművész ténylegesen hiteles
akar maradni. Ebből nehéz lenne kiemelni egy-egy motívumot, úgyhogy inkább a
saját motivációmról szólnék pár szót. Az én véleményem szerint egy jó rockegyüttes
nem csupán „AZ ÉNEKES plusz pár HÁTTÉRZENÉSZ”. Egy színpadi produkciót a teljes
zenekar munkája, megjelenése, a tagok közti összhang és az egyéni
teljesítmények egymásra, illetve a közönségre gyakorolt hatása egyaránt
befolyásol. Ebben a gépezetben minden résztvevő ugyanannyira fontos szerepet
tölt be, így nem árt tanulmányozni, hogyan működik mindez a nagyoknál. A magam
részéről elárulom, hogy hatalmas Iron Maiden fan vagyok, és a szuggesztív
színpadi jelenlétet náluk láttam először. Ott aztán tényleg teljesen mindegy,
hogy éppen melyik tag áll előtted színpadon, Te egyszerűen le vagy taglózva és
nincs más dolgod, mint élvezni a komplett produkciót. A színpadon jómagam is a maximális
„jelenlétre” törekszem, igyekszem hatással lenni a koncertlátogatóra. Bár
elmondhatnám magamról, hogy már guru vagyok és ez mindig sikerül, de sajnos nem
mindig… és
talán éppen az a legfontosabb összetevője a jó oldatnak, hogy ha nem is mindig sikerül,
a motiváció akkor sem változik és a legközelebbi koncertkezdésnél ugyanúgy
kirontok, ugyanúgy odadobom magam és mindent megteszek annak érdekében, hogy a
végén azzal a tudattal jöjjek le a színpadról, hogy a közönség itt helyben
sokkal többet kapott, mintha mindezt egy laptop monitorján nézte volna végig,
egy mobillal készített felvételen.
Akkor most
beszéljünk Utasi Andrásról!
Szüleim 4. gyermekeként láttam meg a napvilágot,
Budapesten. Mivel nem zenész családba születtem, így sajnos nem kezdhettem el már
ovis koromban, de talán nem is szeretném ennyire ezt az életvitelt, ha nem úgy
alakult volna minden, ahogy alakult. Az igaz történet a következő: általános
iskolás koromban egy szép napos délelőtt a haverommal elmélkedve az élet nagy
dolgain, egyszer csak felmerült a nagy kérdés: „-Felmenjünk a Gellért-hegyre,
vagy alapítsunk rock zenekart?”. Én mondtam, hogy jó az idő menjünk a hegyre,
de a haverom akarata erősebb volt. A bátyámnak volt otthon egy akusztikus
gitárja, így én lettem a gitáros, a haver meg az énekes. Aztán persze nem ment
neki, így én lettem az énekes is, de ezt a szálat annyira nem erőltettem
sokáig, így maradt a gitár. Szerencsére a szüleimnek annyira nem tetszett az a
zaj, amit akkoriban produkáltunk, hogy nagyon hamar vettek nekem egy elektromos
gitárt, hátha gyorsabban megtanulok bánni vele és bíztak benne, hogy az majd
talán jobb lesz nekik is. Bár nekik nem lett jobb, de én annyira beleszerettem
ebbe a műfajba, hogy bizony napi 8 órán át gyakoroltam. Úgy néztem a tévét, úgy
feküdtem az ágyon, alig vártam, hogy hazaérjek a suliból, már nyakamban is volt
a gitár és pengettem egyfolytában. Kimondottan szerencsésnek vallom magam,
hiszen elképesztően jó zenészekkel és hihetetlen énekesekkel dolgozhattam és
dolgozom jelenleg is együtt.
Komponáltam, és álmodoztam arról, hogy majd,
ha felnőtt leszek, akkor 3 műszakot is bevállalok a szénbányában, hogy vehessek
végre egy igazán jó gitárt. Na, jó. Igazából még tanulni sem akartam, csak a zene
érdekelt, de a szüleim nem hagyták, hogy ott hagyjam a középiskolát. A suli
után rengeteg zenekarral próbálkoztam, akkoriban alapítottam a Meridian nevű
progresszív rock bandát, ami egy ideig nagyon népszerű is volt, de végül mégsem
ment a közös munka. Amúgy az ország egyik legfantasztikusabb hangú énekese,
Kiss Zoli (Iron Maidnem, Ego Project, Age of Nemesis stb.), először a Meridianban
mutatkozott be énekesként. Azelőtt gitáros volt és mellette vokálozott a saját
bandájában. Eleinte nem is igazán szeretett színpadra lépni a gitárja nélkül,
aztán szerencsére megszerette. A Meridian másik szólógitárosával, Lovas Janival
még ezután is összefonódott az életem, hiszen együtt játszottunk később Mr.Basary
(ex-Kormorán, ex-Örökség, Attila Fiai Társulat) zenekarában, valamint éveken át
együtt dolgoztunk a Pandora zenekarban, ami az egyik legsikeresebb hazai
rockzenekar volt akkoriban. Innen lett aztán ismert Kálmán Gyuri (ex-Dinamit,
B52, Triász) is, aki szintén egy fantasztikus torkú énekes. Azonnal felismered
a hangját és olyan dinamikával énekel, hogy leszakítja a fejedet. Ezután az
egykori P.Box alapító, szövegíró Csiga Sándor zenekarában, a Black Boxban három
évet muzsikáltam olyan énekesek mellett, mint Ráduly Levente (Szkítia,
Pannonikum, Vazúl vére) valamint Gamsz Árpád (Mobilmánia, Avenford). Korábban
alkalmam nyílt együtt zenélni többek közt a legendás Tunyogi Péterrel, Varga
Miklóssal, Sáfár Öcsivel, Kékesi Bajnok Lászlóval, Donászy Tibivel stb.,
jelenleg pedig Molics Zsolt zenekarában gitározom, akit szintén nem kell
bemutatni, hiszen Ő jelen van a hazai heavy metál születése óta és remélem,
hogy még nagyon sok éven át élvezheti a hangját a közönség.
András, szigorúan a
rockzene, vagy akár a játék technika, vagy akár a hangzás területein azért más
műfajok, stílusok is megjelenhetnek nálad?
Meg is jelentek. Bár alapjában véve metált kedvelő gitáros
vagyok, mégis éveken át rock zenekarokban játszottam, volt pár évem az In
Signum zenekarban, ahol dark-pop-rock műfajban mozogtam, és bizony nagy
reményekkel hoztam világra 2014-ben a Rose ’n Trogers nevű formációt, ahol meg
kifejezetten pop slágereket öltöztettünk rock köntösbe. Az első igazán metál
banda a Rebel volt 2016-ban. Aztán jött a Cool Head Klan, aminek, ha megnézed a
jelenlegi turné repertoárját, akkor az önmagában megadja a választ a
kérdésedre. Heavy metal, hard rock, punk, nemzeti vonal, folk rock és még
sorolhatnám a CHK különböző zenei korszakait. Valamint megemlíteném, hogy a
szólóalbumomon komolyzenei és barokk motívumok is fellelhetőek.
Egy szubjektív
véleményt, ha lehetne! Mekkora perspektívát látsz a magyar rockzenében? Nyilván
beleértem a saját helyzeted!
A kérdésedet, ha megengeded, akkor három összetevőre,
eltérő nézőpontokra bontva, mégis a saját értelmezésem szerint válaszolnám meg.
Van egyszer a célközönség, majd ott vannak a rendezvényszervezők, és
természetesen maga a zenész, ez esetben jómagam. Elsőként nézzünk szembe egy
világméretű problémával: ücsörög emberünk otthon a kanapén, és bámulja a monitort.
Az interneten bármilyen zenei albumhoz hozzáfér, bármelyik zenekar koncertjét
megnézheti, fel sem fogható az a zenemennyiség, amiből Ő kedvére válogathat. Régen,
hogy örültünk volna ilyen lehetőségeknek, el sem hiszem, hiszen ez egy igazán szuper
dolog, de azért sajnos vannak mellékhatásai, amiből egyet most kiemelnék. Az
elértéktelenedés. Nem könnyű feladat kirángatni otthonról és elvinni koncertre
valakit, aki talán sohasem volt képes valódi értékeket megbecsülni, körbejárni
egy művészeti alkotást, vagy akár élvezni egy élőzenei koncertet. Ő valószínűleg
fel sem ismeri az igazi tehetséget, vagy akár a valódi szépségeket, mégis meg
kell valahogy győzni arról, hogy valamivel több lehet, és tényleg megérné neki
elmenni egy valódi koncertre. Persze általában a zenész nem marketing szakember,
így a termékét nagykereskedőkön keresztül juttatja el a célközönséghez. Ők a
menedzserek, rendezvény- és koncertszervezők stb. Itt hiába közös a cél, annyira
erősek az egyéni érdekek is, hogy gyakran sajnos ellentétes pólusok találkoznak
egymással.
Világ életemben zenélésből akartam élni, dalokat, lemezeket
írni, koncertezni, turnézni, adni valamit magamból az embereknek, egyáltalán a
művészetnek, a világnak, az utókornak, de attól, hogy valaki annyira szereti a
munkáját, hogy azt akár ingyen is csinálná, ezt mégsem várhatja el tőle senki.
Az egyensúlyra szükség van, ezt egyszerűen tudomásul kell venni és kész. Viccesen
szoktuk Molics Zsoltival egymás közt mondogatni, hogy „minket átvertek ezzel a
metál zenével”. Szóval ahelyett, hogy most megfejteném a világegyetem nagy rejtélyeit, inkább
kivágom magam és azt felelem, hogy szeretek zenélni, imádok színpadon lenni,
szeretném jól csinálni azt, amit csinálok de azt az elvet vallom, hogy aminek
nincs ára, annak nincs értéke.
Kikerülhetetlen
kérdés, a „rigs run - down”! Döbbenet energia jön a gitárodból! Mit kell
tudnunk a „vas” -ról?
Ha lerántom a leplet, meg fogsz lepődni. Mindkét
tábornak csalódást szoktam okozni: azoknak is, akik látják, hogy mit viszek fel
a színpadra és azoknak is, akik meghallják és csak azután nézik meg, hogy mi
szól a színpadon! Évek óta egy Line6 Spider III kombót használok a saját,
beépített torzítójával. A basszust és a magasat letekerem, a közepet pedig
csutkára fel, a többi effekt nincs nálam kihasználva. A Line6 valódi titka, a
minimál beállításban rejlik. Gitárokat tekintve fanatikus Ibanez megszállott vagyok.
Jelenleg is 2 Ibanez-el turnézom, az egyikben Dimarzio Evolution, a másikban
Seymour Duncan pick-up gondoskodik a hangzásról, a többi pedig már a kézben
van.
Tudnál tanácsot
adni, hogyan kellene összeállítani, nyilván az anyagi és a minőség tekintetében
is egy használható cuccot? Melyek legyenek az első lépések?
Tudod, Én egy ilyen hűséges zenész típus vagyok, ami
bevált, amellett kitartok. Az én tanácsadásom nem a különböző márkák és típusok
alapos, naprakész ismeretén alapszik, csupán a saját tapasztalásaimon. Én azért
döntöttem az Ibanez mellett, mert ehhez fogható kényelmet nem tapasztaltam más
hangszer márkák esetén. Vékony a nyak, gyönyörű, karcsú a test, a karrendszer
megbízható, villámgyorsan lehet húrt cserélni (ez az egyik legfontosabb
számomra). Tehát először is azt kell eldöntenünk, hogy mit várunk a
hangszertől. Sokan a vastagabb nyakú hangszereket szeretik, mint pl. a Gibson,
aminek a hangzása is sokkal teltebb, tömörebb. Sokan a Fender-re esküsznek, de
abból nagyon nehéz igazán jó hangszert lekapni a futószalagról. Ráadásul ezek a
típusok gyárilag nem is igazán vannak ellátva karrendszerrel és a húrozásuk is
a testen keresztül történik, amit én nem tartok előnynek. Persze Dave Murray
(Iron Maiden) gitárkészletében ott vannak a Floyd Rose karos Fender Strato-k,
tehát végül is módosítás útján bármi elérhető, - mint mondtam - azt kell
tudnunk, hogy mit várunk el a hangszertől. Erősítőnél ugyanez a helyzet.
Korábban Marshall tornyot használtam, aminek a szállítása elég macerás - a
ládát meg sem tudtam egyedül emelni -, ráadásul a Marshallnak van egy számomra
kellemetlen, visító éles hangzása. Kényelmi okból váltottam kombóra és
elsősorban a teljesítmény miatt választottam annak idején a Line6 III-t.
András, ha már a
tanácsoknál tartunk. Alapkérdés. Gyakorlás. Technikai fejlődés és a zenei
fantázia, látókör kiterjesztésének kérdései következzenek!
Több különböző taktikát kipróbáltam életem folyamán. Régen
volt, hogy éveken át nem hallgattam meg zenéket, csak, ami elkerülhetetlen
volt. Ezzel próbáltam meg a saját zenei világomat megtalálni és alakítgatni,
ügyelve arra, hogy ne befolyásolja azt külső tényező. Persze ez amennyire jót
tesz az egyéniségnek, annyira korlátozza is a fejlődést. Manapság pont ennek az
ellenkezőjét csinálom. Gyakorlás során gyakran a neten elindítok különböző
zenéket és azokra improvizálgatok, szólamokat találok ki, egyszóval keresem a
saját stílusomat az éppen aktuális műfajban. Talán ez lehet a titok, hogy
miután lejátszol egy már megírt témát, utána egyből keresed is rá a
harmóniákat, szólamokat, majd, ha ezek megvannak, akkor ugyanarra a dalra tolsz
egy jó kis szólót is, majd jöhet a következő dal. Ez egyben gyakorlás,
önfejlesztés, stílusformálás és technikai gyakorlat is.
Végezetül, de messze
nem utolsó sorban. Beszélhetnénk a terveidről?
Az idei évem első felében szinte minden időmet a második
szólóalbumom felvételeivel töltöttem, ami egy meglehetősen komplex,
instrumentális zenei krónika lett. Az album írása közben, pihenésképpen újrajátszottam
az első szólóalbumom dalait is, ami még 2010-ben jelent meg „Morpheus játéka”
címmel, de annak a hangzásával azóta sem voltam kibékülve, így szükségesnek tartom
újra elkészíteni. Nem egyszerű dolog manapság még énekes zenét sem elfogadtatni
a közönséggel, ezt tudom, de mégis megpróbálkozom vele, mert úgy érzem, hogy a
második album azokat is megérinti majd, akik kevésbé nyitottak egy rockgitáros
szólóalbumára. Azért is ezt gondolom, mert bár egyfajta életműként tekintek
most az anyagra, mégsem a virtuozitásra fektettem a hangsúlyt, hanem a
változatos és érdekes témák sokaságára, a fülbemászó dallamfutamokra, különös harmóniákra
és a zene emocionális hatására. Izgatottan várom már a megjelenést és a
fogadtatást, de jelenleg még a keverési munkálatok zajlanak, és remélhetőleg
jövőre találok majd kiadót is hozzá. A két instrumentális album mellett tervben
van egy énekes lemez is, aminek a nagy része már készen van, valamint több,
kisebb projektben is benne vagyok, amik jelenleg még nem publikusak, de
hamarosan minden kiderül!
Nagyon köszönöm a beszélgetést, és nagyon sok sikert kívánok neked!
Köszönöm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése