2013. január 30., szerda

Molnár László, MLP gitárok

Tisztelettel köszöntöm az oldalon az MLP gitárok megalkotóját, Molnár Lászlót, Győrből. Ha valaki hangszert tud készíteni, az a világ egyik legcsodálatosabb munkája lehet. Hogy ez mennyire így van, most megtudhatjuk! Szia, Laci köszönöm, hogy lehetőséget kaptunk ennek az interjúnak az elkészítéséhez. Engem nagyon érdekelne, hogyan lesz valakiből hangszerkészítő?

A ’70-es években kezdődött ez a betegség. Akkor kezdtem el basszusgitározni, egy bandában, hogy nem is igazán tudtam gitározni, de gitárom sem volt. Aztán csináltam egyet.

… csak így ?

Igen, aztán készítettem még egyet.

Bocs, hogy kel ezt elképzelni, hogy „csináltam egy gitárt”?

Azért nekem van némi közöm a fához, mivel asztalos a mesterségem. Ahol éppen dolgoztam, próbáltam olyan fát összeszedni, ami jó lenne erre a célra. Persze ez még nagyon kezdetleges dolog volt. Nem volt pác, nem volt pálca a nyakában, máshova vittem bundoztatni. Akkor még élt Horváth Vince bácsi hangszerész, és ő segített ebben. Már igazán nem is emlékszem, hol szereztem be az alkatrészeket. Húrláb, meg ilyenek. Fogalmam sincs. Aztán csak összejött. Az egyik egy Rickenbaker forma hangszer volt. Aztán jött egy Höffner, amit átalakítottam magamnak. Aztán ’85 derekán abbahagytam a zenélést, és nem is foglalkoztam vele. 2005 táján, betévedt hozzám egy ismerősöm, valami hangfalat kellett kettévágni. Szót, szó követett, rábeszélt, hogy vegyem elő gitárom, és aztán megfertőződtem. Azóta tart a dolog. Elővettem egy régen őrzött faanyagot, és csináltam egyet. Nem sikerült igazán jól. Kint voltam Wienerneudorf-ban, ahol egyfajta gitáros, zenész bolhapiacot szoktak tartani, meg a Musicproduktive-ben is megfordultam, ahol találtam két pick-up-ot. A folytatásban, mivel ez a gitár nagyon jól szólt, elhatároztam, hogy csinálok egy 5 húrost. Abból is készült kettő. Aztán felhívtam Barabás Tamást, aki győri születésű, és a Tea-ban gitározott. Tamás a honlapján fórumozóknak tartott „bass-day”-t, ahol gitár nagy tetszést aratott, és nem kellett sokat várnom, jött egy megrendelés. Aztán a Tamás is rendelt egyet. Ez egy „fretless” gitár, a mai napig használja. Ahogy készülnek a hangszerek, igyekszem kísérletezgetni, fejleszteni. Ez a rövid történet. Ma már azért könnyebb a helyzet annyiból, hogy az interneten sok mindenhez hozzáférhet az ember.

Laci, nagyon jó a weblapod www.mlpguitars.com!

Köszönöm, most lesz aktualizálva, mert azért amit ott láthatsz, annál már komolyabb gitárok is vannak.

Hogy lett ismert MLP?

Hát először a „bass-day”-en résztvevők köréből jöttek megrendelések. Azért itthon a basszusgitározás nagyon „zárt” műfaj, és szakmai körökben elterjedt az MLP név. Most éppen Vigh Arnoldnak készül egy (http://arnold.silverhill.hu) hangszer. Aztán mára azért már nagyon komoly neveknek készítettem gitárokat.

Hazánkon kívül is megfordulnak a hangszerek?

Igen. Tavaly Frankfurtban voltunk. Jövőre komolyabb erőkkel tervezzük a részvételt.

Azért ez nem semmi, hogy Frankfurtban megjelenik az MLP!

Hát nem, azonban ez komoly pénzbe kerül.

Ne tűnjön tolakodónak a kérdés, de megéri elmenni kiállításokra?

Nehéz lemérni. A magyar Hangfoglaláson nem tudtunk szinte leülni sem. Nagy volt az érdeklődés, de hát ma szegény világot élünk. Én nem panaszkodhatom, folyamatosan dolgozom.

Rengeteg nagyon rossz minőségű hangszer forog a piacon. Azt azért elmondhatjuk, hogy a „hand-made”, a minőségi munkának van respektje?

Igen, határozottan mondhatom. Az igényes gitároknak van piaca, csak mindig jobbat kell csinálni. Az emberek szeretik, ha csak nekik készül valami. Mindig van nálam négy, öt gitár, de pont nem ezekre van igény. Mindig valami egyedit, valami mást akarnak. Egyedi gitár kell a megrendelőknek. Amúgy „copy” gitárokat nem is csinálok. Ez elvi kérdés nálam.

Biztos, hogy laikus a kérdés, de mit jelent, az hogy jobb gitárt készítek? Milyen paraméterekre kell gondolni ilyenkor?

Rögtön az első, a faválasztás. Ott sok minden eldől. Egy gitár több fajta fából van összerakva. A testben mindig van egy domináns fa, a most készülőben ez a jávor. Természetesen a kivitelezés minősége az egy nagyon fontos kérdés. Nézzük meg a sajátomat. Itt a domináns fa, a kerti dió. Erre került egy kőris közbülső darab, és egy padouk top. Ennek öt részes jávor nyaka van, és ebben két mahagony csík van, és ében fogólap van rajt. A nyakat kétirányú pálcával lehet állítani. Ezen a gitáron tiszta réz, általam tervezett, egyedileg készített húrláb van. A réz húrláb nagyban elősegíti a húrok rezgésének átvitelét a testre. Shaller hangoló kulcsokkal szereltem a gitárt. A hangszedők német Haeusel gyártmányúak. Az elektronika szintén német, Noll márkájú, MLP custom modell. Háromsávos, és egy passzív „tone” van benne. Ez az én gitárom felépítése.

Szóval az első lépés a fa!

Igen, ezzel a gitár karakterét is meghatározzuk. Ha jazz vagy rock zenésznek készítek gitárt, az nem mindegy. Ez nagyjából meg is határozza a faválasztást. Ha valakinek mondjuk egy Marcus Miller jellegű gitár, kell, akkor azt tudni kell, hogy az a gitár kőrisből van, jávor fogólappal. Akkor ez a hangszer egy nyitottabb, ütősebb, jobban induló hangot tud. Az elektronika ezt csak segíti, vagy el is ronthatja, ha nem a megfelelő elektronika kerül bele. Minden gitár megszólalása, a leggyengébb alkatrésztől függ, mint ahogy ez minden másra is igaz. Azt is nézhetjük, ha van, mondjuk egy gyengébb erősítő, és visszajön a megrendelő, hogy otthon nem úgy szól a gitár. Hát persze, mert itt egy EBS-en próbálta, hát, ennyi.

Hangszedők?

Alapvetően kettő fajtát használok. A német „hand-made” Hausel-t és egy amerikai, szintén kézi gyártott, Nordstrand (http://www.nordstrandpickups.com/). Jó, hát kísérleteztem másokkal is, van egy EMG-vel szerelt gitárom is. Alaphelyzet, hogyha jó pick-up van a gitárban, az engedi szólni a fát. Én azt a hangszedőt szeretem, ami ha másik gitárba kerül, az máshogy szól.

Laci, rátérhetünk akkor az elektronikára?

A gitárjaim, általában aktív elektronikát tartalmaznak. Mint azt már a saját gitáromnál is említettem. Ez azt jelenti, hogy a gitár már magába foglal egy előerősítőt. Rögtön kézben van a hangszínezési lehetőség. Magán a gitáron tudod állítani. Van olyan gyártó, amely magába a piuck-up-ba is tesz egy kis előerősítőt. Ezek a hangszedők, zajtalanok! Természetesen a gitárokba szerelt elektronikát egy „push” potival ki is lehet kapcsolni, tehát a hangszedő működik analóg, passzív módban is. Általában basszusgitárokban használnak aktív elektronikát.

Amúgy aktívan zenélsz is?

Igen, van most egy csapat, ’70-es, ’80-as évek rockzenéit játsszuk. Ez lenne a Robesz Rock Band. 

Visszatérve, beszéltünk magyarországi helyzetről, de mi a helyzet a külfölddel? Tervezel lépéseket kifele is?

Persze. Most már talán tartunk ott, hogy ki lehet lépni a nemzetközi világba is. Van egy társam Csendes Péter (PMS Audio, http://www.pmsaudio.com/), aki amúgy kereskedő, és ő rajta keresztül szerzem be az alkatrészeket is. Nem utolsó sorban az EBS magyar dealer-e, és ez által kiváló nyugati kapcsolatai vannak. Ki kell rukkolni, egy tényleg nagyon jó gitárral. Ígéret van rá, hogy letesztelik a Bass Professor-ban (http://www.bassprofessor.info/). Egy biztos, hogy figyelni kell az árakat. Ha nyugati színvonalú gitárt tudok készíteni, akkor ennek az árában is tükröződni kell. Nem lesznek olcsók a gitárjaim, viszont a minőségnek, arányban kell állnia az árakkal.

Ha megjelensz a nyugati piacokon, nem lesz gond a kapacitással?

Azt kell, mondjam, hogy az ilyen kategóriájú gitárok magyar piaca kezd megtelni. Ezek drága gitárok. Olyan kiválóságok vásárolják a gitárjaimat, mint a Frei Gyuri, aki „session” zenész és rengeteg lemez hangszerelője is egyben. Több olyan zenésznek is készítettem gitárt, akik a jazz tanszakon végeztek, és kiválóak a hangszerükön. Mondhatom, például Eged Mártont. Nem sajnálják a jó hangszerre a pénzt.

Készítesz szóló gitárokat is. Említhetném a Lukács Peta signature MLP-t (http://www.lukacspeta.hu/).Mi a helyzet ezzel?

Nem igen álltam rá. A basszusgitárok teljesen kitöltik az időm jelentős részét. Igazán még nem nyitottam ebbe az irányba. Ugyan, Petát én kerestem meg, hogy legyen az endorser-em, amit el is vállalt. Azóta is használja az általam készített gitárt, meg van elégedve vele. Remélem, ez irányba is lesz folytatás.

Laci, van itt egy számomra szokatlan testű gitárod. Milyen gitár ez?

Ez az úgynevezett „single-cut” testű gitár. Igazán, ahogy látod is, egy szarva van. Felül nincsen szarva, hanem egybe van építve a nyakkal, egészen az oktávig. Ezt az Anthony Jackson találta ki, és a Fodera (http://www.fodera.com/) kezdte gyártani. Inkább fúziós, és jazz gitárosok hangszere ez. A „H” miatt jó ez a test az 5 és 6 húros gitároknál. Konkrétabb, feszesebb, a hang, és hosszabb a hangkitartás. Talán egy kicsit lecsengőben van ez a típus.

Azt mondhatjuk, hogy basszusgitárt illetően, bármely igénynek meg tudsz felelni?

Tulajdonképpen, igen. Annyit hozzáfűznék, hogy inkább a saját modelljeimet gyártom, nyilván, igény szerint kisebb változtatásokkal, de azt a nagyon egyedit, hát azért megcsinálnám, de nem ez az irány. Ahogy említettem, a „copy” hangszereket elkerülöm.

Hogy kell elképzelni egy rendelést?

Általában, már konkrét tervvel jönnek. Valamelyik típust kinézték, vagy valakinél látott MLP gitárt. Aztán jön a megbeszélés, hogy mit is akar egyáltalán. Közösen kiválasztjuk a faanyagokat. Test anyagot, a top-ot, meg a fogólapot. Ez nagyon az alapja mindennek. Aztán még a lakkozás előtt megnézi, hogy esetleg valahol igazítani kellene még rajta. Sokszor visszahallom, hogy mesélik, hogy a legjobb MLP gitár az övé. Hát, igen ez a „hand-made” egyik titka.

Mi a helyzet a mindennapokkal?

Hát egyre kevesebbet dolgozom az asztalos műhelyünkben. A fiam átvette tőlem, de most ezekben az időkben be kell segíteni neki. Én úgy terveztem, hogy teljesen csak a gitárkészítés. Remélem, eljön az ideje ennek is. Éves szinten 30, 40 gitár legyártásához idő kell. Lehetne pár részt gépesíteni, de alapjában véve teljesen kézi kell, hogy maradjon az MLP.

Laci, nagyon köszönöm a beszélgetést, és nagyon sok sikert Neked, és az MLP gitároknak.

Köszönöm, sziasztok.



    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése