Jónás Tamás


Jónás Tamás. A gitárost egy olyan apropóból köszöntöm az oldalon, amiről beszámolni minden újságnak megtiszteltetés lehet. Nem ismeretlen cég a Favored Nations. A következőkben választ kapunk, hogyan kapcsolódik össze Jónás Tamás és Steve Vai cége, a Favored Nations. Szia Tamás. Régi ismerősként köszönthetlek az oldalon. A napokban jelent meg második albumod, a „Timeless Hour”, melynek terjesztője a Steve Vai vezette Favored Nations. Minden részletére kíváncsi lennék ennek a történetnek!

Szia Udy, köszöntöm a GitárVilág olvasóit! Még számomra is elég hihetetlen a történet, hogy Steve Vai kiadója terjeszti az új lemezemet. A dolog tavasszal kezdődött, amikor a Timeless Hour felvételeinek már a háromnegyedénél jártunk, és épp arra gondoltam, hogy lassan itt lesz az ideje körülnézni a szóba jöhető kiadókkal kapcsolatban. És egy napon az e-mailjeim között egy levél várt Sean Carpenter-től, aki a Favored Nations egyik vezetője, ezen belül is a digitális üzletág, a Favored Nations/Digital Nations igazgatója. Sean arról érdeklődött, hogy mit szólnék ahhoz, hogy az új lemezt a Digital Nations terjessze világszerte. Gondolhatod, mit szóltam! A válaszom egy hatalmas YES volt, de természetesen a részleteket és feltételeket is szerettem volna tudni. Miután számos levélváltással tisztáztuk az összes körülményt, utána már csak a szerződéskötés volt hátra. Eközben persze gőzerővel folytak a felvételek, majd júniustól a keverés és a masterelés. Az anyagot szeptember végén küldtem ki a Digital Nations-nek. A Favored Nations digitális üzletágáról azt kell tudni, hogy nevéhez híven ők a lemezek digitális terjesztésével foglalkoznak. Tehát a Timeless Hour világszerte októbertól világszerte elérhető nekik köszönhetően az ősszes digitális zeneáruházban, az iTunes-től az Amazon-ig. Természetesen sokat tesznek azért is, hogy a lemez híre is sokfelé eljusson. A CD-terjesztést a szintén amerikai CDBaby végzi világszerte, itthon pedig országszerte a Hammerworld által érhető el a CD, a MetalShop hálózatában, és ezenkívül a Hammer Zenebarlangban is kapható a CD (Budapest, Fadrusz utca 2, a Móricz Zsigmond körtér közelében).

Beszélnél róla, hogy a „Timeless Hour” felvételei milyen körülmények között folytak?


Két stúdióban folytak az itthoni felvételek, az Echo Recording Studio-ban és a Witchcraft Studio-ban. Utóbbi a házi stúdióm, ahol természetesen bármennyi időt szánhattam a részletek kidolgozására. A lemezen szereplő vendégzenészek összesen három földrészről verbuválódtak, és ők szintén hazai pályán vették fel a szólamaikat, és az interneten zajlott a hangfelvételek átküldése. Ilyenkor mindig nagy örömmel gondolok arra, hogy milyen jókor élünk, mert 30 évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy Brett Garsed Ausztráliában felveszi a szólamát, elküldi nekem, és 5 perc múlva én Budapesten beillesztem a szólót az adott szám megfelelő pontjához. Régen ehhez több heti postázás és csomó borotvapenge kellett volna. Szeretném név szerint is megköszönni az összes közreműködő zenésznek a részvételt. Büszkeség és öröm tölt el azóta is, hogy a legnagyobb kedvenceim közül is szerepelnek az albumon. Troy Stetina játékát mindenki ismerheti, aki találkozott már a gitártankönyveivel. Troy jelenleg az amerikai Second Soul nevű együttesben játszik, és fantasztikus, többszólamú gitárszólót alkotott a Timeless Hour egyik számához, amelynek The Unbreakable a címe. Brett Garsed is régi nagy kedvencem, és ő egy lassú számhoz írt egy csodálatos szólót. Aki nem ismeri Brett játékát, annak csak javasolni tudom, hogy a szólólemezeit, vagy a legendás Brett Garsed - T.J. Helmerich albumokat szerezze be az iTunes-ról (most már elérhető itthon is). Mats Haugen, a Circus Maximus gitárosát szintén a legnagyobb inspirációim közé sorolom. Neki külön köszönöm, hogy az új lemezük készítése közben is időt szakított arra, hogy az albumomon játsszon.Andy James, Marcel Coenen és Mattias IA Eklundh nevét sem kell bemutatni szerintem, mindannyian teljesen egyéni, saját világgal rendelkező gitárosok, akik a technikát és a dallamokat pontosan a megfelelő arányban kombinálják. Külön kiemelem a német Thorsten Koehne-t, aki az Eden’s Curse gitárosa, és aki fordított húrozású gitárokon játszik. Annak idején úgy tanult meg gitározni, hogy a vastag húrok kerültek felülre, és a vékony húrok vannak a nyak alján. Lényegében ha egy balkezes gitárt megfordítunk, és megpróbálunk így játszani rajta, akkor beléphetünk Thorsten világába. Az itt felsorolt zseniális gitárosokat Mischa Mang, a német Dreamscape volt énekese egészíti ki, aki jelenleg az Ivanhoe énekese. Bár a lemezem instrumentális anyag, de az egyik szám lassú részéhez mindenképpen szükségem volt egy többszólamú háttérvokálra, és Mischa örömmel vállalkozott a feladatra, és csodás eredmény jött ki a dologból. Mindketten sokat ötleteltünk, hogy milyen jellegű legyen a vokál, és végül a kettőnk ötleteinek a kombinációja született meg. A lemez egyik csúcspontja ez a rész.

Nos, akkor fokozzuk! JTC Records, Bluesjamtracks. Gitárvideókat értékesítő cég, ahol a világ gitárvilágának meghatározó alakjai működnek közre, említhetem Guthrie Govan-t, Alex Hutchings-t. Miután tagja lettél a körnek, mesélnél arról, hogy egyáltalán hogyan kell ezt a történetet elképzelni?

Amikor Guthrie Govan játékát jó néhány évvel ezelőtt megismertem, rögtön éreztem, hogy megjelent valaki, aki a gitározást új szintekre viszi. Azt gondolom, hogy egyáltalán nem túlzás Guthrie jelentőségét Jimi Hendrix-éhez hasonlítani. A technikája, a stílusismerete, a könnyedsége, a játékossága, a ritmusvilága, a szólók során mutatott hangválasztása egyaránt döbbenetes. Később megismertem Alex Hutchings játékát is, aki szintén angol gitáros, ő is hihetetlen dolgokra képes, mind a technika, mind pedig a dallamosság szempontjából. Mindketten a Jam Track Central-nál (korábbi nevén: Bluesjamtracks) tűntek fel annak idején. A beavatottak persze addig is ismerték őket, de igazi nyilvánosságot először itt kaptak. Ezért régi vágyam volt, hogy engem is „leigazoljon” a Jam Track Central. Idén nyáron elérkezettnek láttam az időt, hogy egy promóanyagot elküldjek a részükre, és szinte azonnal válaszoltak is, hogy örömmel látnának engem is a zenészeik között. A hozzájuk tartozó JTC Records azóta már forgalmazza is a két évvel ezelőtti első lemezemet: az album a http://www.jamtrackcentral.com/jamtracks/jonas-tamas/sharp-guitars-album/címen szerezhető be. A közös munka első része az volt, hogy a tavalyelőtti Sharp Guitars From A Flat Planet albumról kiválasztottunk néhány számot, és videóra vettük, ahogy eljátszom ezeket a számokat. Az első ilyen gitárvideó, amely a Zenith című számról készült, már meg is tekinthető a Jam Track Central YouTube csatornáján:  http://youtube.com/watch?v=T9GucgDM-WwKésőbb további videók fognak megjelenni ugyanerről az albumról, sőt még az is tervbe van véve, hogy ezeket a számokat hangról hangra lekottázzák, és a tabulatúrákat és a zenei alapokat is meg lehet majd venni. De előtte egy még izgalmasabb feladatot kaptam a Jam Track Central-tól: 5 vadonatúj számot írok nekik, hagyományos instrumentális rock stílusban, és ezekre készítek 5 improvizációt. Ez az öt szám csak náluk, külön csomagban lesz kapható, kottákkal, zenei alapokkal, ismertetővel.

E-könyv. Olyan gitárosokkal kerültél egy lapra, akik minden tiszteletet megérdemelnek. Interjút készített veled a kiadó, és itt hadd lépjek be egy kicsit én is, és megköszönjem, hogy a Gitarvilag.hu rendelkezésére álltál. Nem tudom megállni, hogy fel ne tegyem a kérdést. Mi a különbség a két interjú között?



Mindenekelőtt szeretném elmondani, hogy mi, zenészek és zenehallgatók tartozunk köszönettel Nektek. A Gitárvilág stábjának lelkesedése, szakértelme, hozzáállása példamutató, és pontosan az ilyen elhivatott közösségeknek, zenei újságoknak, internetes zenei portáloknak köszönhető, hogy a mainstream médiában kevesebb szerepet kapó zenék, együttesek, zenészek híre eljuthat a közönséghez. Úgyhogy egy hatalmas rock n roll köszönet ezért! Ami az E-könyvet illeti, ez szintén idén tavaszi történet. Egy finn zenei oldal kezdett abba a nagyszabású vállalkozásba, hogy számos világhírű gitáros véleményét kérdezik meg az improvizálási módszereikről, az új skálák megtanulásának módjairól és a kedvenc skáláikról. Minden megkérdezett gitáros ugyanezt a három kérdést kapta, és nagyon érdekes olvasni és összehasonlítani a válaszokat. A könyv nyáron elkészült, és nagy örömömre én is a 18 megkérdezett gitáros egyike lettem, olyan társak mellett, mint a jazz-legenda Pat Martino, az akusztikus gitár egyik koronázatlan királya Tommy Emmanuel, Marco Sfogli, Mattias IA Eklundh, Dave Martone, Carl Verheyen, Neil Zaza, Derryl Gabel vagy Kiko Loureiro. Az E-könyv az „Insights From The Pros” címet viseli, és a http://BackingTracksForScales.com oldalon érhető el a regisztrált tagok számára (a regisztráció ingyenes). Aki regisztrál, és letölti az E-könyvet, az a csomagban még hasznos bónusz-anyagokat is kap, többek között a „Sharp Guitars Bonus Pack” nevű csomagot, amely az első lemezemhez készült bómusz-számot, kottákát és zenei alapokat is tartalmaz. 
A fentiekből kiderül, hogy ez az E-könyv nem annyira szokványos interjút jelent, hanem inkább egy szakmai körkérdést. Nagyon örültem, hogy ilyen jellegű, zeneelméleti témákról is beszélhettem, és hogy elolvashattam a fent felsorolt gitárnagyságok válaszait, kifejezetten tanulságos, hogy ennyiféle eltérő zenei gondolkodásmód is létezik, amelyek mindegyike elvezet a sikerhez. A Gitarvilag.hu interjú pedig egyfajta hazatérés érzését jelenti számomra, hiszen 2009-ben, az első lemezem megjelenésekor, amikor még nem sokan ismerték a zenémet, Ti akkor is készséggel segítettetek nekem a hírverésben, és ezt a segítőkészséget ezúton is még egyszer köszönöm. Az külön jó a dologban, hogy a Gitarvilag.hu interjúk mindig nagyon jó és átfogó kérdéseket jelentenek, amelyekre öröm válaszolni. Adott a következő lépés, tanítás. Troy Stetina, aki a legelterjedtebb rockgitár tankönyvek szerzője, arra kért fel, hogy készíts gitároktató anyagokat a magazin számára. Troy közreműködött a „Timeless Hour” munkálataiban is. Itthon mindig kérdőjelezünk, miért, esetleg minek kell ez. Most első kézből hallhatjuk a cáfolatot! Igen, Troy Stetina tavaly indított egy új gitároktató magazint, amelynek Digital Guitar Magazine a címe. Az eddig megjelent számok a http://stetina.com oldalról PDF formátumban letölthetők. Troy igazi legenda, akinek tankönyveit és oktatóanyagait szinte mindenki ismeri, aki gitározásra adta a fejét. Úgyhogy elképzelhető az a büszkeség, amit akkor éreztem, amikor egy e-mail várt a postaládámban Troy-tól, hogy lenne-e kedvem közreműködni, és saját gitároktató anyagot készíteni a Digital Guitar Magazine számára. Mondanom sem kell, hogy itt is egy hatalmas YES! volt a válaszom, és másnap már küldtem is Troy-nak az anyagot, amely a Locrian Locusts című számomban használt skálákat járja körbe, kottákkal és hanganyagokkal. Az anyag meg is jelent a Digital Guitar Magazine 2011/2-es számában. Troy utána írt, hogy tetszett neki a „tálalás”, és volna-e kedvem a későbbi számokba is oktatóanyagokat készíteni, úgyhogy a közös munka folytatódik. A jó munkakapcsolatnak köszönhetően kézenfekvő volt, hogy Troy is szerepeljen a lemezemen. A szólója (akárcsak a többi vendégzenész szólója) nagymértékben gazdagítja a lemezt, és egyúttal felbecsülhetetlen tapasztalatot jelentett számomra annak megfigyelése, hogy ezek a sztárok milyen alázattal és mekkora szakmai tudással állnak hozzá a feladathoz. Az külön érdekes, hogy bár mindegyik zenésznek jól ismerem a munkásságát, de mégis meg tudtak lepni azzal, hogy még annál is jobb felvételeket készítettek számomra, mint ahogy ezt hittem volna. Mindig volt egy kis plusz, egy csavar a zenében, néhány olyan hang vagy egy olyan ritmus, amelyből rengeteget tanultam, úgyhogy ez önmagában is nagy érv amellett, hogy mindig próbáljunk a legnagyobbakkal együtt dolgozni, hiszen elkerülhetetlen, hogy felfelé húzzanak. Troy Stetina, Brett Garsed, Andy James, Mattias Eklundh és a többiek részvételével a lemez sokkal gazdagabb lett, olyan mélységek jelentek meg így, amelyre egyedül nem lehettem volna képes, testközelből nézhettem végig, hogy milyen felemelő tud lenni, ahogy a szinergia létrejön.



Tamás, ez a pálya olyan, ami… nem is igazán tudom leírni! Igazából arra lennék kíváncsi, hogy mi a kulcsa annak, hogy ilyen lehetőségek nyíljanak a hazai gitárosok előtt? A gitártudás elengedhetetlen, az világos, de az érzésem az, hogy önmagában ez kevés.

Ezen a kérdésen én is sokat gondolkozom. Abban biztos vagyok, hogy az egyik legfontosabb tényező az, hogy folyamatosan dolgozzunk a saját magunk továbbfejlesztésén. Ezt a bizonyos  továbbfejlesztést nem csak olyan értelemben kell elképzelni, hogy igyekszünk egyre tisztább és pontosabb arpeggiókat játszani, vagy még több skálát tanulunk meg. Ennél sokkal átfogóbb a dolog. Beletartozik a saját magunkkal való kommunikáció, a szokásaink és a gondolkodásmódunk továbbfejlesztése, mert ezek a dolgok mind közvetlenül hozzájárulnak ahhoz, hogy hogyan fejlődünk a hangszerünkön (vagy az élet bármely egyéb területén). Beletartozik a bátorság, hogy akkor is továbbmenjünk, amikor minden ellenünk szól. És beletartozik az is, hogy a könnyebb út helyett a nehezebbet, de ígéretesebbet kell választanunk. A másik kulcsfontosságú tényező a kitartás. Csak a célra kell szegezni a szemünket, és menni előre. Ha a cél nagyon messze van, akkor is el fogjuk érni, ha nem állunk meg. Egyszerűen arról van szó, hogy ha látod a célt, akkor ez önmagában már azt jelenti, hogy el tudod érni. A többi rajtad múlik, nem a külső körülményeken. A harmadik tényező, amit megemlítek, az öröm. A Hangmester.hu oldalon megtalálható gitár-rovatomban nemrég azt kérdezte valaki, hogy mit lehet tenni az ellen, hogy néha nincs kedve gitározni, elfogy a lendület, nem érzi a lelkesedést. És tulajdonképpen ekkor jöttem rá, hogy nekem a sok év alatt egyetlen olyan nap nem volt, amikor nem volt kedvem gitározni. Soha egyetlen ilyen nap nem volt. Nagyon sok örömet jelent a zenélés minden egyes napon, és biztos vagyok benne, hogy ez a tényező is hozzásegített az eddig elért eredményeimhez. Befejezésül szeretnék mindenkit meghívni az alábbi oldalakra, gyertek és nézzetek körül, hallgassátok meg a zenéket, nézzétek meg a videókat, tegyetek fel kérdéseket, olvassátok el az oktató-anyagokat, és ami a lényeg: érezzetek jól magatokat!

Tamás, nagyon köszönöm a beszélgetést. Nagyon sok sikert a munkádhoz, és még egyszer köszönöm a lehetőséget.

Köszönöm, sziasztok.



Megjegyzések

Vincze László basszusgitáros, Front zenekar

Hendrix project