Rubcsics Richard, Ossian


Rubcsics Richárd, Ossian. Büszke vagyok, és köszönöm, hogy egy olyan virtuóz, mester gitárossal készíthetek interjút, mint Rubcsics Ricsi. Amíg ilyen tehetségekkel találkozhatunk, mindig erősödjön meg bennünk a magyar gitárvilágba vetett bizalom, és tisztelet. Szia, Ricsi, megtiszteltetés nekünk hogy az oldalunkon köszönthetlek. Az Ossian egyik győri koncertjén láttalak először gitározni. Ha jól emlékszem még a fehér Kramer-en játszottál. Elmondanád nekünk, hogy kerültél a gitárok, a gitározás közelébe?

Szeretettel köszöntöm a stábot és a kedves olvasókat! Nem szerepelt a terveim között. A rock zenével a bátyámon (Rubcsics István) keresztül ismerkedtem meg 12 éves koromban. István gitározott akkortájt egy-két éve. Egy napon előállt azzal az ötlettel, hogy cseréljem el a kerékpáromat a gitárjaira. Hosszas kérlelés után csak azért mentem bele a cserébe, mert azt mondta, hogy többet ér a két gitár, mint a biciklim, gondoltam akkor majd eladom a gitárokat és veszek jobb kerékpárt. (Orfeus elektromos gitár és egy Jolana basszusgitár) Lényeg a lényeg, nem értek többet, vissza akartam cserélni, de addigra a bátyám már túladott a biciklin. Pénzünk nem nagyon volt, hát kínomban a kezembe vettem valamelyik hangszert és próbáltam barátkozni azzal a gondolattal, hogy mostantól gitározással ütöm el az időt. A rock zenét akkor már szerettem, gondoltam megpróbálom, a testvéremtől tanultam pár egyszerűbb riffet: Metallica, Judas Priest, Iron Maiden, Accept stb... Nagyon megtetszett a dolog és többé nem lehetett kivenni a kezemből…

Sok gitáros van, akik hihetetlen technikával bírnak, de nagyon kevés az, akiknek a játéka első hallásra, arra készteti az embert, hogy odafigyeljen, és ez nem csak a gitározással foglalkozókra igaz. A Te gitárjátékod mellett nem lehet elmenni. Hogyan találtál rá erre a játékstílusra?



Nagyon szépen köszönöm a kritikát! Szubjektív hatásnak tartom a gitárjátékot. Embertől függ milyen hangulat, hangulatok, dallamok érintik meg. Nagyon fel tud tölteni koncert alatt, mikor látom a mosolygó arcokat egy-egy szóló közben. Igazából nem kerestem stílust, a mai napig nem érzem úgy, hogy igazán megtaláltam volna. Sokan hatással voltak rám, próbáltam lejátszani az ő általuk alkotott kedvenc szólóimat, meríteni a gitárjátékukból. Sok, sok év gyakorlás, koncertezés, stúdiózás, érleli az embert. Glenn Tipton, K.K Downing, Yngwie Malmsteen, Wolf Hoffman, Kirk Hammett, Zakk Wylde, Kun Péter, Kukovec Gábor, Tátrai Tibor, Daczi Zsolt, Lukács Péter, Menyhárt János. 

Nem elhanyagolható tulajdonság, ha a gitáros egy zenei egyéniség. Most mindegy hogy egy szólópályát veszünk, vagy zenekarban játszik az ember. Teljesen egyedi a játékod! Hogy tudtad ezt megőrizni, annak ellenére, hogy gitáros hatások biztos, hogy érnek, nap, mint nap? Egyáltalán vannak olyan gitárosok, akik befolyásolják a zenei világodat?

Nem befolyásol alkotás közben az, hogy mások is hallani fogják, nem gondolok erre, ami épp kikívánkozik belőlem, ahhoz tartom magam. 

Ricsi, ilyen kiváló tehetséggel megáldva, gondolom megfordultál más formációkban is. Beszélnél a pályafutásod meghatározó állomásairól?

13 éves koromban volt az első fellépésem a Guillotine formációval. (Solymári Művelődési ház) Meghatározó állomás volt két okból kifolyólag, a bátyám volt a ritmusgitáros és ott ismertem meg, Hornyák Pétert a főzenekarból. Később szintén egy fontos állomás volt a Neckrofight zenekar, 16 évesen kerültem be a csapatba. Részese lehettem a hazai lelkes trash korszaknak. A Seneca együttes a progresszív oldala miatt volt lényeges pont az életemben. A Wellington Endre miatt is nagyon meghatározó volt, azóta is együtt tartjuk a frontot már 14 éve. 

Magam részéről egy ingoványos területnek tartom, ha klasszikus műveket átemelnek az elektromos gitárok világába. Itt nem lehet próbálkozni, vagy tökéletesen kell játszani vagy sehogy. Nem tagadom amióta meghallottam a Magyar táncok-at (Johannes Brahms) és a Niccolo Paganini részleteket Tőled, teljesen a hatásuk alá kerültem. Mi inspirált arra, hogy a klasszikusokkal is foglalkozz? 

Köszönöm szépen! Én máshogy gondolom, ezek a klasszikus darabok nagyon karakteres alkotások, fülbemászó dallamok. Arra kell figyelni, hogy pontosan, tisztán legyenek eljátszva, és a hatás garantált. Endre dobta fel az ötletet a Magyar tánc-ot illetve a Paganini-t is. Nagy kedvencem mindkét mű, így nem volt nehéz rábeszélni.

Ossian. Gratulálok, nagyon egyben van a zenekar. Ez a formáció egy „supergroup”! Minden tagja egy zenei egyéniség. Mi a véleményed, mennyire becsüli meg a hazai közönség azt a heavy metal-t, ami mentes a külsőségektől, viszont egy nagyon komoly zenei színvonalat ad cserébe? 

Köszönjük szépen az elismerést! Nagyon jól érezzük magunkat a zenekarban, nagyon jó barátság alakult ki mindnyájunk között. Szeretjük, amit csinálunk, a közönségünk előtt le a kalappal! Próbálják velünk együtt átvészelni az ellehetetlenített körülményeket, minden szempontból! Nem létező zenekar vagyunk a médiák világában, ennek ellenére kitartanak mellettünk az emberek, ezt maximálisan megbecsüljük! 

Térjünk rá a hangszerekre. A „Fortissimo” filmben egy ESP gitáron játszol. Azon kívül, hogy nagyon szép az a gitár, miért az ESP?

Különösebb koncepció nem volt mikor az ESP-re esett a választás. Kipróbáltam több féle márkát, valahogy az ESP gitárok fogtak meg, amikor a prospektusokat lapozgattam. Így jött az ESP Horizon Fr, ESP Horizon Fr II. Az akusztikus gitárokat illetően pedig a Line 6 Variax Acoustic jött a képbe.



Ricsi, gondolom, más gitárok is előfordultak nálad. Hallhatnánk azokról is?

Volt idő, amikor gyűjtöttem a gitárokat, de megváltam tőlük, ma már csak annyi van amennyi a koncertekhez szükséges.

Nos, hát valamin szólni is kell a hangszernek. Jöjjenek az erősítők!

Line 6 HD100 Spider Valve fej, LINE 6 HD 147, Line 6 412 láda, ennyi.

A Line6 lehetőségei mellett használsz egyéb más effekteket is? 

Pedál effektet nem használok, az erősítőbe épített effekteket használom egy lábkapcsoló segítségével. Szeretem, ha a gitárnak gitár hangja van. Szólón enyhe delay-t használok, a tisztán pici chorus-t, a ritmuson gain gazdagon. 

Ricsi, talán nem is elsősorban technikai irányból kérdezném, se mit tudnál tanácsolni kezdő gitárosoknak, hogyan álljanak hozzá magához a gitárhoz, és egyáltalán a gitározáshoz?

Átgondoltan gyakoroljanak, legyen nyitva a fülük, ne higgyenek el mindent, amit játszanak. Járjanak utána, ma már könnyebb, több a lehetőség erre. Nagyon sokan tanítanak, nagy a választék, éljenek vele. Használják a Guitar pro-t, nagyon hasznos program, ill. a Youtube-ot rengeteg lecke, ujjgyakorlat, ill. dalok oktatása lelhető fel. Ne azon gondolkodjanak az elején mi lesz a zenekar neve, milyen fellépő ruhájuk lesz, gyakoroljanak sokat, ha eredményesek lesznek, akkor megtalálják a helyüket a zenei palettán.

Ha ez egyáltalán belefér az Ossian mellett, tervezel más zenei irányokba is elmozdulni?

Nem szeretek többfelé lenni, nincsenek terveim a jövőre nézve, mindig spontán alakult a zenei pályám. Jól érzem magam a zenekarban, nem érzek késztetést arra, hogy most az Ossian mellett belekezdjek valamibe. Ahogy Yoda mondta, „A jövő mozgásban van”!

Hát nem tudok kikeveredni a klasszikus vonalból! Nekem hihetetlen bejön. Tudom, hogy nem tervezel egyenlőre előre az Ossian mellett, és ne vedd értetlenkedésnek, de nem gondolod, hogy egy klasszikusokból álló szólólemezt elkészíts! Nagyon önző vagyok, de én venném meg elsőnek, az biztos!

Köszönöm a lelkesedést! Az ötlet nem rossz, de egyelőre nincsenek ilyen irányú terveim.

Ricsi, tisztelettel köszönöm, hogy megszülethetett ez az interjú. Nagyon sok sikert kívánok a továbbiakhoz, az egész Gitárvilágok csapata nevében. Köszönöm.

Köszönöm, sziasztok!






Megjegyzések

Vincze László basszusgitáros, Front zenekar

Hendrix project