Jelenleg négy gitárom van és az elmúlt 13 év alatt nem adtam és nem vettem más gitárt! A legtöbbet a Gibson Les Paul Standard gitáromat használom 1990-es évjáratú eredeti hangszedőkkel. Ha a régi szólóimat le akarom játszani illetve újra „megtanulni ”akkor előveszem Az ESP MI Custom-ot a Chaplin-nel és meg van az „ék alakú” Kramer Vanguard is. Mostanában elég sokat használom az elektroakusztikus Washburn hangszeremet főleg a Hungaricában. Ha kényelmet nézem az ESP a legjobb ezért nehezen válnék meg tőle és egy egyedi hangszer, páran már jelentkeztek érte, de még nem adtam ez idáig el! A hang miatt meg a Gibson-t részesítem előnyben.
A Hungarica-ban szinte kizárólag a Gibson gitárodat látni. Beszélhetnénk részletesebben erről a hangszerről?
Általában első impresszió alapján vásároltam a gitárjaimat és az erősítőimet is. Ránézek, megfogom, belepengetek és kész. Ha érzek valamit, ami megfog és érzem a „varázsát” akkor ok. Így volt a Les Paul gitárral is, szerencsém volt vele. Ez még a klasszikus Standard tömör mahagóni nem könnyített, mint a maiak, nekem azok olyan „játékszernek” tűnnek és a kidolgozásuk sem mindig tökéletes. Próbálkoztam pickup cserével (EMG), de visszarakattam az eredetit.
Általában első impresszió alapján vásároltam a gitárjaimat és az erősítőimet is. Ránézek, megfogom, belepengetek és kész. Ha érzek valamit, ami megfog és érzem a „varázsát” akkor ok. Így volt a Les Paul gitárral is, szerencsém volt vele. Ez még a klasszikus Standard tömör mahagóni nem könnyített, mint a maiak, nekem azok olyan „játékszernek” tűnnek és a kidolgozásuk sem mindig tökéletes. Próbálkoztam pickup cserével (EMG), de visszarakattam az eredetit.
Ragaszkodsz a hangszerekhez, vagy a zenei cél a lényeg és a gitár csak egy eszköz ennek eléréséhez?
Szeretsz kísérletezni a gitárjaiddal? Gondolok itt a hangszedők, nyakak, kulcsok, tremolók csereberélésére!
Nem jellemző sosem voltam „tudományos” gitáros! Ettől függetlenül az aktív hangszedők divatja engem is elért, és többnyire megbántam a cserét! Szerencsére a Gibson gitáromnál vissza tudtam rakni az eredeti pick-upokat az ESP-nél és a Kramer-nél vagy eladtam az eredetit vagy elajándékoztam.(szerintem hiba volt)!
Apropó tremoló! Függ a játszott technikáktól a gitár hangolódása, vagy egy jó minőségű híd segít ezen?
A jó minőségű tremolók, ha jól vannak beállítva szerintem nincs gond a hangolódással, szinte hozzá se kell nyúlni nem, hangolódik! A nem tremolósoknál már gond lehet, ki kell tapasztalni, én sokszor évek alatt jövök, rá dolgokra mi segít azon, hogy ne” másszon” el a hangszer…
A stílus befolyásolta, hogy milyen a húrt teszel fel?
A lefelé hangolás divatja igen…(minél vastagabb kell)!
Mekkora hangsúlyt kell fektetni a kábelekre?
Kifejezetten a trash-hez választottad a hangszereket, vagy más okok is szerepet játszottak a gitárok kiválasztásában?
Körülnézel más stílusokban is, vagy kizárólagos a műfaj?
Mindig is szerettem a blues-t. Szerintem improvizálni és lélekből játszani, valamint az alapokat lerakni igazából csak ott lehet.
Gondolom, nem meglepetés a kérdés! Milyen erősítők kellenek ahhoz, hogy ennyire kompromisszum mentes legyen a hangzás!
Az első időkben Marshall-t használtam, 1991- ben kipróbáltam a Peavey 5150-et és az első „nyújtásnál illetve hangnál beleszerettem. Akkoriban jött ki szerintem az enyém volt itt közép Európában az első ilyen jószág. Több mint 15 évig használtam egy szál kábellel be az erősítőbe és kész. Nagyon jó volt, mint a kíséret illetve szóló csatornája.
2005 tájékán, egy két évig használtam szintén a Peavey JSX modellt, de most visszatértem az 5150- hez, de ezt a szériát már (5151-III) már a Fender gyártja.
A beállítással se sokat vacakolok általában a gain a kérdés, hogy mennyi de azt sem kell túlzásba vinni a hangszínek körülbelül középen vannak kivéve a mély, mert abból azért több kell…
A beállítással se sokat vacakolok általában a gain a kérdés, hogy mennyi de azt sem kell túlzásba vinni a hangszínek körülbelül középen vannak kivéve a mély, mert abból azért több kell…
Kizárólag csöves erősítőkhöz ragaszkodsz, vagy kipróbálsz más cuccokat is?
Kizárólag csöves!
Milyen ládákat használsz? Milyen hangszórók szólnak bennük?
Valahogy nem illenek a képbe a combo-k, vagy mégis?
Van egy 5150 combo-m is. Nagyon jó, ha próbára megyek, vagy utaznom kell, csak „bedobom” a csomagtartóba és kész. Használtam már stúdióban is, és koncerten is.
Az erősítő szimulátorok, digitális effektek világa mennyire befolyásol?
Semennyire, nem értek hozzá és egyelőre nem is izgat ez a téma. Semmit nem használok soha nem is használtam. Ami szóba jöhet csak a szóló kiemelés, ami az erősítőn csatornaváltással megoldható, illetve pár szólóban Jim Dunlop Cry baby wah pedált! Lemezen és a koncerteken a hangmérnökre bízom.
Ilyen pályafutás, csak a legnagyobbaknak jár! (Magam részéről a trash gitározás egyik legjelesebb képviselőjének tartalak (szerk.) Magyarországon teltházas koncerteket adni, csak keveseknek adatik meg! Nincsenek unalmas betétek, szólók! Nincsenek szétgitározott számok! Van ennek valami titka, az Isten adta tehetségen kívül is? Megosztanád velünk?
Hát, köszi a dicséretet , de én sosem tartottam magam jó gitárosnak, talán van egy egyedi stílusom ami összeállt az évek alatt és ebből élek a mai napig.
Norbi, foglalkozol tanítással is?
Mennyire kell figyelembe venni, hogy a Moby Dick-ben két gitár van, egyáltalán kérdés ez?
Kihívás egy gitárral megszólaltatni a Hungaricát. www.hungaricamusic.hu Ösztönözz a nagyobb odafigyelésre precizitásra és más jellegű „nyitottabb„ gitározásra!
Miért hívtad életre a Hungarica-t?
Miért hívtad életre a Hungarica-t?
A körülmények így hozták, ebbe értsd a zenekar (Moby Dick www.mobydick.hu) terveit illetve a minket körülvevő eseményeket, illetve a zenész számára fontos alkotási „vágyat”!
Norbi, nagyon köszönöm a www.gitarvilagok.com nevében is a lehetőséget! Sok sikert kívánunk az elkövetkezőkben!
Köszönöm, sziasztok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése